• Kronika 31.07.2009

    preissig— 

    Před léty jsem se na grafické průmyslové škole učila ruční sazbu, totiž pro ty, kdo to už neznají: skládání olověných liter do sázítka atd., složitou a na trpělivost náročnou práci na jejímž konci je vytištěná stránka nebo kniha. Dne se to už nedělá, nebo jen velmi velmi vzácně. A mezi různými písmovými rodinami mne zaujala jedna, a to opravdu osudově – zvláštní lomené písmo s diakritikou propojenou s písmeny, úzké a elegantní, zvláštní ve všech ohledech, odvážně originální, hravé i důstojné. Jmenuje se Preissigova antikva a je jedním z mála původních českých písem. Já osobně ji považuji za písmo nejkrásnější.

    preissig3-

    -
    Vojtěch Preissig byl výrazný ilustrátor, malíř, grafik a autor písma, jeho antikva patří mezi první pokusy o moderní české písmo, tedy písmo s kompletními a harmonicky zakomponovanými akcenty. Preissig svoji antikvu vyhotovil na objednávku Státní tiskárny v Praze a vnímal tuto zakázku jako vlastenecký čin, protože chtěl dát národu takové písmo, které nejlépe odpovídá potřebám češtiny i charakteru českého národa. Kompletní sada liter byla dokončena ve Státní tiskárně 26. února roku 1925. Preissigův  vstup do typografie byl natolik výrazný, že nadlouho ovlivnil celé generace dalších autorů.

    preissig1

    -
    Vojtěch Preissig se pokoušel hledat alternativu k technické civilizaci, ve shodě se secesním vnímáním světa se nechával inspirovat přírodními tvary i barvami, jeho grafické listy jsou v lomených pastelových odstínech, tvary jsou přísně vymezeny výraznou černou linií plnou vnitřního napětí, jakoby plnou živé mízy nebo lámanou větrnými poryvy. Secesní tvarosloví posunul přes dobu secese do dalších desetiletí ve vlastní nadčasové stylizaci.

    preissig11

    Vojtěch Preissig si zachovával originalitu a nezávislost nikoliv jako uměleckou pózu, ale jako vnitřní životní potřebu. Jeho vlastenectví, touha po svobodě i odpovědnost jej vedly do střetů se všemi druhy totality. Byl účastníkem protirakouského a protinacistického odboje, kdy byl členem ilegální skupiny.  Se svou dcerou, novinářkou Irenou Bernáškovou, jako člen odbojové skupiny vydával ilegální časopis V boj. Roku 1940 byl zatčen gestapem, později odvezen do koncentračního tábora Dachau, kde po třech letech zahynul. Preissigova dcera byla kvůli své odbojové činnosti v roce 1941 v Drážďanech popravena. Ale také komunistická moc se snažila vymazat jeho jméno z českého umění a kultury. Střední průmyslová škola grafická, kde jsem studovala, pietně opatrovala soubor liter Preissigovy antikvy jako jedna z mála institucí v socialistické éře. Dokonce se podařilo na naší škole vytisknout Preissigovu bibliofilii The House.

    preissig_vojtech_thehouse

    Kdo byl Vojtěch Preissig? Oficiální data z Wikipedie:

    Vojtěch Preissig (31. červenec 1873 Světec (okres Teplice) - 11. červen 1944 Dachau, Německo) studoval od roku 1892 na pražské Uměleckoprůmyslové škole u Bedřicha Ohmanna, kde svoje studium dokončil roku 1897. O rok později odjel přes Vídeň a Mnichov do Paříže, aby spolupracoval s Alfonsem Muchou a studoval grafické techniky v soukromých ateliérech Delauna a Schmida. V roce 1903 se vrátil zpět do Prahy a začal pracovat v České slévárně písma. Od roku 1905 měl vlastní grafický ateliér, právě grafické práce ve stylu secese z těchto let jsou z jeho tvorby nejznámější. Vynikající byly jeho ilustrace, grafické úpravy knih a plakáty. Vojtěch Pressig založil časopis Česká grafika, dále byl ve Spolku výtvarných umělců Mánes a Sdružení českých umělců grafiků Hollar. Vlivem finančních problémů (byl mu soudní exekucí zabaven ateliér) odjel v roce 1910 do USA. Ve Spojených státech byl pedagogem na škole Art Students League a reklamním grafikem. Později učil na Kolumbijské univerzitě. Za pobytu v USA se zabýval typografií a vytvářel abstraktní kompozice, které se blíží pozdějšímu op-artu než tehdejší geometrické abstrakci. Typografii i vyučoval na Wentworth Institut v Bostonu. Experimentoval s asamblážemi - kolážemi z běžných předmětů, otiskoval materiály. První Pressigovo písmo vzniklo roku 1912 pro pedagogické účely. Roku 1913 vrátil do Prahy a jeho tvorba se transformovala do abstraktní malby. Během 1. světové války byl v protirakouském odboji a tvořil náborové plakáty do Československých legií. V kampani za Svobodu Československa roku 1918 použil své nové plakátové písmo (verzálky).

    Preissigova potřeba vidět svět v celku, zkoumat souvislosti mezi člověkem a přírodou, kosmickými zákonitostmi, zásadním způsobem motivovala jak jeho tvorbu, tak i osobní postoj k životu. Zkoumal vzájemné vztahy barev a tvarových konstrukcí, čímž přivedl secesní ornamentiku k novému geometrickému významu. Objevoval nové možnosti tisku z výšky při otisku struktur koláží. V nich poprvé použil provázky, smirkový papír, piliny a nitě. Některé koláže - matrice pro tisk - se zachovaly. Název jim byl dán až dodatečně po Preissigově smrti.

    preissig_01


    Knižní ilustrace - nejslavnější je jeho výtvarný doprovod ke Karafiátovým Broučkům (1903) a Bezručovým Slezským písním.
    Graficky upravil knižní vydání Masarykovy americké přednášky ve prospěch vzniku Československa jako nového poválečného státu.

    -
    • Grafika - mistrným způsobem použitá technika barevné mědirytiny a akvatinty.
    krajiny - Krajina se stromy (1899), Vesnice pod stromy (1908).
    Staropražský motiv, Hradčanské panoráma, Sníh.
    Malíř a výtvarný kritik Miloš Jiránek o Preissigových pražských motivech: „Jsou to motivy často tak prosté, že jsme v denním životě chodili kolem nich nevšímavě, až umělec k našemu překvapení odhalil nám jejich intimní, netušenou krásu.“

    -
    • Užité formy grafiky - tapety, plakáty, či knižní úpravy
    • Technikou grafiky se zabýval i teoreticky - publikace Barevný lept a barevná rytina, 1909.
    • Typografie - různé druhy, př. písmo Preissig Roman, položily základ moderního grafického designu v Čechách.
    • Malba (po r. 1934). K malířské abstrakci se dobíral postupně. začínal jednoduchými kompozicemi se základními prvky, např. Strom (1936).

    -
    Dodržoval tyto zásady:

    -
    1. Dílo musí být interpretací, ne pokusem vypravovat svůj motiv, a selekcí hlavních fakt s náležitým zdůrazněním některého z motivů, jeho podřízenosti či nadřízenosti vůči jiným, úplným vynecháním nedůležitých a zřejmě nepodstatných nebo překážejících prvků.

    -
    2. Dílo nesmí nesmí vykročit z mezí svého prostředku vyjadřovacího.
    Cestou malby uvažoval o obecnějších rovinách tvorby a života, o jejich podstatě. Sledoval vztahy světla, barvy, linie a prostoru, rytmy zrodu a zániku. A znovu experimentoval. Barvy na plátno stříkal, nanášel v silných vrstvách, vymýšlel postupy vytváření rozpraskaných a plasticky modelovaných linií.

    -
    • 1936: Zrození země, Kompozice s nitěmi a stuhami, Pavouci, Vertikály, horizontály, elipsy.

    gvu_preissig_medium

    ——
    Literatura
    • Tomáš Vlček, Praha 1900 (Praha, 1986).
    • Tomáš Vlček, Vojtěch Preissig - grafika a malba 1932 - 1938 (Katalog výstavy, Galerie výtvarného umění v Roudnici nad Labem, 1983).
    • Soubor autorů, Vademecum, Moderní umění v Čechách a na Moravě [1890 - 1938] (Gallery, Praha, 2002).

    Další odkazy:

    -
    Malá výstava s velkým významem – Vojtěch Preissig: Pro republiku 
     

    http://www.magtypo.cz/buxus/generate_page.php?page_id=304&buxus_typo=d2c0400f…%3Fref%3DGuzels.TV

     

    http://www.typo.cz/_cetba/cetba-clanky-souv.html

    ——————————————-

    —————————-

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 8:00

  • 5 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Martina Durdovic Says:

      Mně vždy oslovovaly Preissigovy grafiky či malby. Výsledky jeho užitého umění se mi nelíbí, to písmo hodně ne. To záleží na člověku. Já potřebuji pořádné patky, pevné usazení, systém ve stínování a lomení atd. Mé nejmilejší písmo je kancelářská italika ze 16. století, kurziva, přirozené, lehké písmo.

    • Persi Says:

      Věro, ten obraz s motivem stromu mi hodně připomíná Tvůj způsob rytby. Každý, kdo něco tvoří má zpravidla v hlavě soubor svých oblíbených obrazů, autorů, motivů a inspirací, jimž se pak snaží svým vlastním způsobem přiblížit. Není pro Tebe pan Preissig něčím takovým?

    • Věra Tydlitátová Says:

      Persi,
      Možné toje, jak už jsem psala, na střední škole jsem hodně studovala jeho obrazy a grafiky. A navíc asi mám podobné grafické vidění - tedy nezávisle na ovlivnění. Další věc je i stzejná technika, určitý způsob řezání do dřeva nebo lina si vynutí určitý styl.

    • Blechova Hana Says:

      Ja jsem asi porad dite, mam porad strasne rada jeho Broucky, ti jsou neprekonatelni, snad jedine Capkove a jejich pejskove a kocicky, tedy nejen Pejsek a kocicka, ale i Pudlenka, Dasenka a dalsi, jsou proste stejne a podobne krasni, jsou malovani se stejnou laskou. Je zvlastni, ze je to naprosto jiny styl, presto z toho sala stejne teplo a pohoda.
      Persi, ony jsou Tydlitatinky vsechny sikovne, videl jsi nekdy neco od Mirjam? A Veruska ma jeden obraz, ktery primo miluju a je krasny snad i prave tam, kde je, proste je to neco tak uzasneho, ze si ho pamatuju, i kdyz jinak si z navstev u znamych nikdy nic nepamatuju, uz vubec ne jejich obrazy, zarizeni, vetsinou podruhe ani netrefim v byte…. Ale ten obraz ma svou uzasnou silu, asi je necim vnitrne ladeny, jakesi tajemno…
      Bleska.

    • Martina Durdovic Says:

      Přidávám se k chvále Věrušiny tvorby:o) Ta za to stojí!
      Věruš, jak to vypadá s výstavou? Virtuální nebo reálná? Michal by ti tam třeba zazpíval…, já ti udělám plakát…což?

 

Březen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Archivy