• Francis Fukuyama ve své knize Konec dějin a poslední člověk redefinoval starý řecký termín thymos.

    ff
    -

    Původně slovo thymos znamenalo jak racionální, tak emoční složku lidské duše, tedy vitalitu, schopnost uvažovat, myslet, ale také projevy vůle, touhu, později i vášeň, hněv až zuřivost. Fukuyama navazuje na starou antickou nauku o třech složkách duše, ale thymos přeznačuje jako touhu po uznání vlastní hodnoty jakožto jedinečné lidské bytosti. A tato touha může mít jak pozitivní, tak negativní projevy, realizuje se v práci na sebezdokonalení, v boji za spravedlnost, a to nejen vlastní, ale za právo ve společnosti, projevuje se jako soucit, odvaha, mravní síla. Může se ale stejně tak projevovat jako zničující energie.

    Fukuyama hovoří o isothymii, čili o touze po rovnosti, spravedlnosti, rovnoprávnosti, a o megalothymii, tedy o touze po nadřazenosti, dominanci. V dějinách se thymos projevuje morálními činy, hrdinstvím, ale také vražedným fanatismem, revolucemi, válkami a zabíjením včetně sebevraždy. Člověk touží překonat svoji přírodní danost, biologickou omezenost, chce vyniknout, touží být autenticky sám sebou, svobodný, uznávaný a viděný. Z nedostatku pocitu uznání může údajně propuknout i schizofrenie.

    Podle Fukuyamy je thymos hybnou silou konfliktů, jejichž vnější příčiny nemusejí být vůbec zásadní. Revoluci nevyvolávají hladoví zoufalci, ale lidé žijící v relativním blahobytu, avšak bez pocitu důstojnosti, lidé ponížení režimem, nemohoucí naplnit své lidství, svůj thymos. Stejně tak války jsou v moderní době vedeny nikoliv z existenční nutosti, ale z frustrujícího pocitu ponížení, nespokojenosti, neuznání. Moderní společnost si vytváří prostředky, jak negativní moc thymu usměrňovat, je to možnost vyniknout například v umění, ve sportu, politická angažovanost atd.

    Thymos se realizuje především ve dvou oblastech, těmi jsou nacionalismus a náboženství. Právě tyto dvě sféry lidské kultury vedly vždy k nejkrutějším konfliktům. Moderní liberální demokratická společnost poskytuje člověku velkou míru práv, ale jen málo omezení. Klid, hojnost a nuda pak vedou paradoxně nikoliv k pocitu dosažení ideálu, ale k výbuchům násilí, neboť chybí možnost bojovat za ideály, rozmáhá se relativismus a nihilismus,  thymos se nemůže realizovat. To vede k náhradním cílům vybití, k různým kampaním, protestům, demonstracím, násilnostem a vůbec k různýcm formám seberealizace frustrovaných lidí. Často se vracejí osvědčené vzorce fanatického nacionalismu a náboženských ideologií.

    Končí čínský rok Tygra, prý si nyní budeme lízat rány. Ponecháme-li astrologickou symboliku stranou, zažili jsme v naší zemi dobu vypjatých emocí a nenávistných projevů, jaké bychom možná v době nebývalého blahobytu a dlouhodobého míru neočekávali. Ve velkém měřítku se rok Tygra projevoval v naprosto děsivých politických excesech a vášních, v malém například v mediálních pseudozápasech a kampaních. Právě potřeba thymu je tajemstvím zájmu interentových čtenářů o výbušná, konfliktní a temná témata, je to důvod, který vede nejen amatérské blogery, ale i profesionální reportéry a novináře k předkládání emotivních a negativně laděných zpráv a článků, čím nenávistnějších, tím čtenějších a výše hodnocených. Na čtenosti je závislé financování z reklamy a redakce je nemohou nebrat vážně. Situace došla tak daleko, že i v době zvýšené nezaměstnanosti se může psaním nenávistných blábolů dobře uživit hloupý a nevzdělaný glosátor. O jeho vášnivě nenávistné, třebaže vylhané projevy je totiž větší zájem než o zasvěcené analýzy vzdělaného a kultivovaného publicisty, který navíc píše pouze nudnou pravdu. Je příznačné, že v politickém bulváru se opět vracejí osvědčená témata národa a náboženství, proč také vymýšlet něco nového? Podívejte se, kolik se věnuje pozornosti islámu nebo kolikrát se objevují slova jako národ a český. Fronty se vymezují zcela tradičně. Thymos hledá své uplatnění.

    Jestliže napíšu blog o tom, že raší první květiny a i pod sněhem si hledají cestu ke světlu, mohu si být jista, že to nebude zajímat více než tři čtenáře. Karel Čapek by dnes svým Zahradníkovým rokem díru do světa neudělal. Když ale napíšu, že ten a ten politik znásilnil svoji dceru, nebo podřízl svého otce, článek otevřou tisíce čtenářů a aplaus nadšených konzumentů bude hodně výrazný. Stačí se podívat na hodnocení například blogů na iDNES nebo jinde. Zpětně to vede k tomu, že kdokoliv chce psát a touží po tom, aby byl čten - a kdo by netoužil, vždyť i to je thymos - upadá pomalu do onoho krvavého bulváru. Čtenáři si pak ochotně potvrzují svůj hněvivý pohled na svět, přesvědčení, že všichni politici, podnikatelé, umělci a vůbec úspěšní lidé jsou svině. Právě nyní se do okruhu nenáviděné kasty dostávají lékaři. Kruh negativních emocí, hněvu a destrukce se uzavírá. Psychologové a filozofové hovoří o pudu ke smrti. Člověk je zvláštní bytost, po uspokojení svých potřeb začne raději svůj svět ničit, než by se poddal nudě. Po válce mělo lidstvo thymických blesků dost a rozvíjelo raději pozitivní energii. Nyní již vyrostly další generace a přiznejme si to, chybí jim zákopy, nadšení útoku, pach krve a vznešenost smrti. Proto se vybíjejí alespoň verbálně a negaci vyvolávají jako Shakespearovy čarodějnice. Je paradoxní, že naše civilizace nestůně na bídu a válku, ale na blahobyt a na mír.

    —————————

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 11:40

  • One Response

    WP_Modern_Notepad
    • Ondřej Wolf Says:

      Čínská astrologie je jedna věc, česká realita druhá. Takže u nás asi rok Tygra ani zdaleka nekončí. Spíš mám pocit, že Český rok Tygra se dostal maximálně tak do předjaří.
      Ale jinak naprostý souhlas.
      Ondřej

 

Březen 2019
P Ú S Č P S N
« Lis    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archivy