• Ahoj, lidi toulaví 29.03.2010

    pesach2

    Vážení přátelé a kolegové,

    letos připadá 14. nisan, tedy SEDER na 29. březen, přeji vám všem krásné a poklidné sváteční dny. A těm, kdo neslaví Pesach, přeji příjemné jaro, plno hezkých dní mezi přáteli i v přírodě, klid v duši a boží požehnání.

    Svátek PESACH je svátkem svobody,  a ta je univerzální hodnotou pro všechny lidi bez ohledu na národ či vyznání. Mysleme na ni a nedejme si ji nikým omezovat, přejme ji druhým a mysleme i na ty, kteří se nemohou těšit jejím radostem.

    Věra Tydlitátová

    Pokud vás zajímá obsah a význam Pesachu, podívejte se na loňskou úvahu:

    Přeji všem radostné Velikonoce a Pesach

    ———————————————————————

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 7:00

  • 13 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Ondřej Wolf Says:

      A já Ti taky přeji, dobrou a smysluplnou cestu ke svobodě, Tobě i všem Tvým blízkým, všem, na kterých Ti záleží.
      Přeji totéž i Vám všem tady.
      Ať nás všechny Pán Bůh vede.
      Ondřej

    • Fr. Řeka Says:

      Svátek Pesach je z hlediska své ideje svátkem svobody, to jistě, ovšem teď je v Izraeli něčím co tamní lidi od sebe odděluje, kdy jedni se musí před druhými chránit zdmi. A když si vezmu, co stálo na jeho počátku, totiž (pokud se nebudeme schovávat za metafory) zřejmě nějaká dobře zorganizovaná teroristická skupina, která Egypťanům jedné noci povraždila vše prvorozené… Jistě, za svobodu jak člověka tak národa se musí bojovat neustále, ovšem otázka zní, zda to musí být až v těchto krajnostech. Tehdy v Egyptě to zřejmě jinak nešlo. Tak s o to větší chutí přijímám tu verzi Pesachu kterou ustanovil Ježíš se svými učedníky.

    • Věra Tydlitátová Says:

      Pane Řeko, zrovna Vy přece víte, že vyprávění o exodu není historiografickým popisem situace v Egyptě 13. století a už vůbec se v něm nejedná o nějakých hypotetických teroristech vraždících děti. Takže myslím, že jste trochu mimo. To je stejné, jako kdybych napsala, že křesťané oslavují o Velikonocích lidskou oběť a kanibalismus. A že si to žádá jejich krvelačný a mstivý Bůh.

    • Věra Tydlitátová Says:

      Metodologicky je už pochybné chtít to vysvětlit “racionálně”. Nepopírám, že cena za svobodu je zápas, kde jsou pak mrtví na obou stranách atd. Ale my tady hovoříme o archetypálním mýtu, ano je to i prastarý a krutý mýtus, ale ta krutost není samoúčelným sadismem, je to výsledek dlouhého a marného usilování o jiné řešení. Novější židovské interpretace (v Midraši) vyjadřují nad zemřelými a trpícími Egypťany lítost. Můžeme se nad tím pohoršovat, ale stejně tak se můžeme pohoršovat nad každým mýtem, protože každý mýtus je krutý - v tom odpovídá krutosti života a v tom je jeho pravdivost. A historicky se o žádném masakru Egypťanů ze strany Izraelců prostě nic neví, takže vymýšlet si a doplňovat bílá místa v historii tímto způsobem je nekorektní a nevěděcké.

    • Fr. Řeka Says:

      A propos nevím, co slaví o Velikonocích křesťané, ale já teda o nich slavím to, že žádné oběti ani kanibalismus už třeba nejsou, protože oběť Bohu již byla učiněna, člověk Spasitel už byl Bohem sežrán jednou a pro vždy a pro každého. A tedy, že člověk je svobodný, ne tím že ve jménu svého Boha pobije svoje nepřátele, odstraní všechno to, co se mu staví na odpor nebo ho to omezuje, ale je svobodný tím, když si uvědomí, že ve jménu jeho Boha nic takového dělat nemusí, ba co víc, nemá.

    • Fr. Řeka Says:

      jó jasněéééé, nikde nic o žádném masakru není nic napsáno, domýšlet si, jak to asi bylo je nekorektní, snažit si vysvětlit biblický text tak, aby to hlava brala je nesprávné, prostě to máme brát tak jak to leží a běží a hledět si svého. oukej, tak jo, už si zavru piču a budu si hledět svého.
      Ale potom se nedivme až moc v tomto státě převezmou přiblblé náckovské plešky, k jejichž otázkám a pochybnostem se stavíme úplně stejně: takhle o tom neuvažuj, blbě se neptej, seš mimo, drž hubu. No to se rozumí, že se o tom naschvál budou uvažovat a ptát se ještě blběji a budou ještě víc mimo když k nim takhle přistupujeme. A stát se může všechno. Třeba i to, že se spolu octnem v jednom lágru, kde nás bude pendrekovat Lucie Šlégrová a Tomáš Kebza. Stát se může cokoliv, stačí aby nastala vhodná příležitost.

    • Věra Tydlitátová Says:

      Pane Řeko, já opravdu nějak nechápu ty Vaše emoce. Já Vám přece vůbec nezakazuju se všelijak ptát, jen se snažím argumentovat věcně. Samozřejmě si můžete vymýšlet, že například faraón byl vlastně otrávenej svojí dcerou, proč ne? Ona přece chtěla to mimino vychovávat a třebas se to tatíčkovi nelíbilo a třebas jí nevěřil, že ho tak mýrnyx týrnyx našla v košíku na řece, možná bylo i její a měla ho s královým kočím… Nebo si můžeme vymyslet, že Mojžíš ovládal kosmickou loď a odstartoval ze Sinaje… Jenže já myslela, že jste natolik vzdělaný, že rozlišujete mýtus, pohádku, teologickou výpověď, symbolické či legendární vyprávění a historická fakta (která v případě exodu prostě nemáme). Mně je osobně šumák, jestli potřebujete všechno nějak logicky a racionálně vysvětlit, ale pak tedy zůstanete nutně na půli cesty i v případě Nového zákona a vlastně kdekoliv, kde narazíte na náboženské texty. Nebo si začnete vymýšlet, že Ježíš byl vlastně jogín, který svoji smrt jenom předstíral, aby pak mohl předstírat vzkříšení atd. A budete prostě mimo. Když Vás to uspokojuje, prosím, mně to přece nevadí, jen jsem myslela, že se my dva domluvíme jako inteligentní lidi a ne jako ty plešky. Mimochodem, kvůli nim a kvůli jejich uspokojení bych se o žádnou racionalizaci nesnažila a už vůbec ne o povídání o zlých Izraelcích, kteří jedné noci jen tak z plezíru zmasakrovali ubohé Egypťany.

    • Ondřej Wolf Says:

      Mýtus není reportáž. Mýtus pomocí příběhu popisuje dění, které probíhá třeba (ale ne jenom) uvnitř jednoho člověka (co se děje v mém nitru, pokud vyrazím za svobodou, co se děje v mém nitru ve chvíli krize, co se děje v mém nitru v momentu potřeby odpuštění).
      Je to slovní obraz.
      Ondřej

    • Fr. Řeka Says:

      Vzdělání se schopností rozlišovat druhy textů a podle toho jim přisuzovat určitou dotknutelnost nebo nedotknutelnost nesouvisí.
      Ježíše mám domyšleného celkem detailně. Jinak bych jeho evangeliu nevěřil ani slovo. A společně s huj se má vždycky říct i fuj, aby to nebylo až tak moc hezké, protože jak jste paní Věro řekla, život je krutý a to i ve svátky. Koneckonců i Ježíš coby Spasitel má kromě mnoha hujů na účtu i dost fujů, což mi ti křesťané nějak nemůžou odpustit :-D
      Jinak teda - a tady se dostávám k tomu proč nerozlišuji -, pokud jde o mýty, zastávám ten názor že to je vždycky nějakým způsobem modifikovaná událost, co se nějak stala, jinak by se o ní nemluvilo a ten mýtus by nevznikl. A to mi dává právo ptát se, jak to asi bylo. Jeto právo samozvance a egoisty, dost možná je to lévo než právo, ale už jsem holt takovej.
      Nikde jsem ovšem neuvedl - to už je vliv vašeho ideového filtru - že Izraelci jsou zlí a Egypťané nebozí. Já mám Izrael rád, především novodobý, je to národ v permanentním boji o svoji existenci a to je mi na něm sympatické. Jejich arabští sousedi mi moc sympatičtí nejsou, no ale co se dá dělat, sousedy si člověk nevybere. Ovšem v každém okamžiku kdy o něm uvažuju, beru vždy potaz tu skutečnost, že bytí tohoto národa stojí na mrtvolách jeho nepřátel, ať už to je Amálek, Pelištejci, nebo třeba Palestinci, tak to prostě je. To jenom my Češi stojíme na mrtvolách o mnoho méně početných a vraždili jsme se spíš mezi sebou navzájem než žebychom pořádně zvalchovali někoho jiného. Napadají mě akorát husiti a jejich záslužný čin degermanizace českých měst. Kdyby jejích polní voje na ta města netáhly, tak už by obrozenci o čtyři sta let později neměli moc co obrozovat :-D Což je taky věc, která se dá vnímat z jedné strany jako dobrá, z druhé jako špatná. A taky neříkám kdo je zde zlý a kdo hodný. Tyhle věci o hodných a zlých v historii neplatí, to snad jasné.

    • Věra Tydlitátová Says:

      Pane Řeko,
      Díky, že jste to upřesnil. Ono to totiž v první chvíli vyznělo jinak, jako byste za svátkem Pesachu viděl krutost Izraele na rozdíl od Velikonoc atd. Nebudu to rozvádět. Já mám na vznik mýtu či legendy jiný názor, ale budiž. To, co uvádíte je jedna z teorií známá již z antiky, můžete ji držet, nikdo nakonec na 100 procent neřekne, jak který mýtus či příběh vznikl, asi to bylo různé. Zrova tak - nyní bez ironie - může být za příběhem deseti egyptských ran vzpomínka na nějakou epidemii, která oslabila egyptskou státí moc a někteří otroci toho využili k útěku…
      Jinak já se domnívám, že každý národ, nemě-li zvlášť velké štěstí (nebo netěstí, že žije v naprosto nehostinných končinách jako inuité) žije na hromadách mrtvých nepřátel, Čechy nevyjímaje. Víme my, kolik kmenů jsme vyvraždili ještě předtím, než to zapsali křesťanští kronikáři? Třebas v dobách, kdy se Izraelci mlátili s jinými sobě příbuznými kenaánskými kmeny, které stejně nikdy nevyhubili, ale o jejichž vyhlazení barvitě fantazírovali, protože na rozdíl od starých Slovanů měli písmo?
      Jasně, lidé nejsou andělé, svátky odrážejí také lidskou povahu, ale proto je není třeba zavrhovat, jsou aspoň snahou o symbolické vyjádření něčeho důležitého. A na to, abychom řekli, že lidi jsou krvelačné potvory a ovládli planetu na úkor ostatních tvorů a vybíjejí se mezi sebou, není třeba složitě zkoumat historicitu starověkých mýtů, to víme i bez toho a vlastně to díky aktuálním informacím víme ještě líp.

    • Fr. Řeka Says:

      No však jo. já v podstatě chtěl jenom udělat nešvar, aby řeč nestála. Jinak samozřejmě že svátek Pesach má zcela zásadní význam i pro křesťany. To že si to třeba nepřipouštějí nebo připustit nechtějí, to už je jiná věc. Každý se asi octne v situaci, kdy je třeba utéct z nějakého Egypta :-D

    • Věra Tydlitátová Says:

      Díky, také jsem ráda, že jsme se mohli pořádně zamyslet nad docela zajímavými věcmi. Možná to ocenili i ostatní, kde by se také jinde k takové debatě dostali? :-)
      Přeji Vám krásné svátky, ať už slavíte cokoliv. Držte se!

 

Březen 2019
P Ú S Č P S N
« Lis    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archivy