• Hlavním důvodem žádosti je chaotický způsob řízení resortu. K žádosti se můžete připojit ve formuláři v článku.

    Mezi prvními signatáři dopisu premiérovi, který žádá odvolání ministra Dobeše pro chaotické řízení resortu, jenž hrozí dlouhodobými následky pro vzdělávací systém, jsou především vysokoškolští učitelé, ředitelé škol, učitelé a profesionálové z oblasti vzdělávání učitelů.

    V pondělí 21. listopadu předal na Úřadu vlády zástupce prvních šedesáti signatářů dopis premiérovi Petru Nečasovi, který ho žádá o odvolání ministra školství, mládeže a tělovýchovy Josefa Dobeše. Hlavním důvodem je dlouhodobě chaotické řízení resortu. V etapě, kdy jsou zaváděny tak silné nástroje vzdělávací politiky, jako jsou například státní maturity nebo plošné testy na základních školách, není možné, aby o jejich smyslu nejen že ministr neměl jasnou představu, ale navíc ji měnil z týdne na týden.

    Kroky ministra v posledních měsících jasně naznačují, že přes příslib rozvoje učitelské profese a její metodické podpory, jde opačnou cestou. Omezuje to, co je podporou pedagogické práce, a rozvíjí kontrolní a represivní nástroje, aniž je ochoten naslouchat zahraničním zkušenostem a věcným argumentům o negativních následcích, které jeho kroky pravděpodobně přinesou.

    Jde už o druhý dopis premiérovi týkající se ministra Dobeše a projektu plošného testování. Poprvé odborná veřejnost upozorňovala na rizika plošných testů právě před rokem a pod dopis se podepsalo 1376 signatářů. Dopis z loňského prosince, který byl premiérovi i s podpisy doručen počátkem ledna 2011, si můžete přečíst ZDE.

    Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „V posledních dvou týdnech je to pátá výzva z řad odborné veřejnosti, která se nějak týká činnosti ministra školství Josefa Dobeše. Asi největší rozruch způsobil jeho pozitivní názor na nápad, využít plošných testů na základních školách k roztřídění žáků na studijní a nestudijní, který vedl k výzvě k rodičovskému bojkotu plošného testování. Učitelé zase reagovali na faktické umrtvení Metodického portálu rvp.cz. Školním psychologům vadí radikální omezení činnosti poskytující odbornou podporu školám. Výzva k odvolání ministra je vyústěním těchto hlasů, protože všechna mediální vystoupení Josefa Dobeše, včetně pondělní tiskové konference k plošnému testování, naznačují, že i když často vyzývá k debatě, hlasy oponentů fakticky neslyší a vést s ním věcnou polemiku prakticky není možné.“

    Dopis se jmény prvních signatářů

    Vážený pan
    RNDr. Petr Nečas
    předseda vlády České republiky
    —————————————-

    Vážený pane předsedo vlády,

    naše školství se ocitlo v situaci, kdy autoritářské a neodborné zásahy ministra školství ohrožují vzdělávání našich dětí, a tím i budoucnost našeho státu. Také ve školství je třeba hledat rovnováhu mezi autoritou státu a rozmanitostí a svobodou jednotlivců. O tom, kde tato rovnováha leží a jak jí máme dosáhnout, však není shoda ani mezi odborníky, ani mezi veřejností nebo politiky.

    V polistopadovém vývoji českého školství se neustále opakují snahy o nedemokratické nebo amatérské rozhodování jedince nebo skupiny ve vedení resortu. Ty mu také nejvíce škodí, protože maří práci všech, kteří o kvalitu vzdělávání usilují. Jejich ochotou nelze dál plýtvat. Nelze dál promarňovat osudy dětí. Je třeba společně dohodnout cestu k porozumění. Ministr Josef Dobeš v roli moderátora hledání dohody zcela selhal.

    Je obtížné vyznat se v jeho zmatených záměrech, které si navzájem odporují a leckdy už po týdnu míří zase úplně jinam. Jedno je však přece jen zcela zjevné. Ministr školství kalkuluje hlavně s podporou těch učitelů a ředitelů škol, kteří si vždy radši počkají na detailní pokyny shora. Výsledky českých žáků se však začínají propadat právě proto, že se naše školství včas nezbavilo tohoto komunistického dědictví. Je hrubou chybou se k němu zase vracet. Z mladé generace by měly vyrůst samostatné a sebevědomé osobnosti, které dokážou obstát v globální konkurenci. Jejich vzdělávání nelze omezovat představami těch pedagogů, kteří samostatnost a sebevědomí sami postrádají a jde jim víc o vlastní pohodlí.

    Pohár naší trpělivosti přetekl ministrovou nestoudnou představou, jak budou počítače testující žáky rozhodovat o tom, kdo půjde dál studovat a kdo do učení. Tak primitivní plošné zneužití testů odporovalo stavu vědeckého poznání a profesionální etice dávno předtím, než v psychologii získal vysokoškolský diplom. Podle všeho jde nejpravděpodobněji o další pouštění žilou státní pokladně.

    Josef Dobeš ve funkci ministra školství, mládeže a tělovýchovy škodí nejen pověsti Vaší vlády, ale především škodí celé společnosti. Žádáme, abyste ho z ministerské funkce odvolal.

    Podepsáni:

    1. RNDr. Oldřich Botlík, CSc., osoba samostatně výdělečně činná
    2. PaedDr. Tomáš Bouda, ředitel CDV PedF Ostravské univerzity a projektový manažer KVIC, Nový Jičín
    3. Ing. Bořivoj Brdička Ph.D., odborný asistent PedF UK
    4. Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. Jana Malíka
    5. Bc. Eliška Bucvanová, lektorka – Centrum pro demokratické učení
    6. Mgr. Radka Černínová, učitelka na SŠ
    7. PhDr. Pavla Čučková, zástupkyně ředitele ZŠ Kelč, okres Vsetín
    8. Mgr. Dagmar Bulanová, zástupce ředitelky ZŠ
    9. Mgr. Petr Daniš, ředitel sdružení Tereza
    10. Mgr. Justina Danišová, lektorka environmentálního vzdělávání
    11. PhDr. Eva Dittrich Sanigová, sociolog, projektový vedoucí
    12. Mgr. Saša Dobrovolná, lektorka, manažerka a kouč
    13. Mgr. Tomáš Dopita, učitel ZŠ Vsetín
    14. RNDr. Renata Fejfarová, pedagog, lektor, supervizor
    15. Tomáš Feřtek, spoluzakladatel EDUin, o.p.s.
    16. Mgr. Jan Froněk, lektor DVPP, VŠ učitel
    17. Mgr. Bohuslav Hora, zástupce ředitele, ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor
    18. Doc. Ing. Jaroslav Hrubý, CSc., vysokoškolský učitel – speciální pedagogika
    19. Mgr. Iveta Hudzietzová, pedagog
    20. Anna Chocholová, učitelka ZŠ Kladno, Norská 2633
    21. Doc. Jaroslav Kalous Ph.D., docent, FHS UK
    22. Bc. Miroslava Knedlová, ředitelka MŠ RK Waldík Zlín
    23. Mgr. Jana Kneřová, učitelka ZŠ
    24. Mgr. Věra Krejčová, Ph.D., vysokoškolská učitelka na PdF UHK a lektorka v oblasti dalšího vzdělávání učitelů
    25. Mgr. Stanislava Křížová, projektová manažerka, lektorka, učitelka
    26. PhDr. Libor Kyncl, učitel, lektor DVPP, systemický kouč
    27. Mgr. Beata Kynclová, učitelka, lektorka DVPP, systemický kouč
    28. Mgr. Karel Lippmann, gymnaziální učitel
    29. Mgr. Eva Malířová, lektorka NaZemi – Centra globálního rozvojového vzdělávání
    30. Prof. PhDr. Petr Matějů, Ph.D. Institut pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA)
    31. Mgr. Eva Mokrošová, vedoucí útvaru DVPP, KVIC Nový Jičín
    32. Dr. Dana Moree, VŠ pedagog
    33. Mgr. Petra Morvayová Ph.D., odborná asistentka PF UJEP & profesní kouč
    34. PhDr. Jana Nováčková, CSc., předsedkyně Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání
    35. Ing. Miroslav Pavel, lektor vzdělávání a systemický kouč, Zlín
    36. prof. Ing. arch. Petr Pelčák, vedoucí Ústavu navrhování 3, Fakulta architektury VUT v Brně
    37. RNDr. Pavel Pešat Ph.D., vysokoškolský učitel FP TUL
    38. Mgr. Martina Pokorná, právník
    39. MUDr. Věra Pokorná, lékařka
    40. Mgr. Vít Pokorný, externí pedagog na UJEP
    41. Ing. Miloš Rathouský, ředitel sekce RLZ, Svaz průmyslu ČR
    42. Mgr. Michaela Rychtecká, lektorka, NaZemi – společnost pro fair trade
    43. Mgr. Bohuslav Sedláček, učitel na ZŠ
    44. Mgr. Jaroslava Simonová, analytička v oblasti školství
    45. Mgr. Zdeněk Slejška, spoluzakladatel a ředitel EDUin, o.p.s.
    46. Ing. Ivan Smolka, ředitel Waldorfského lycea v Praze
    47. Mgr. Alena Sobotová, školní speciální pedagog
    48. Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., Univerzita Karlova a Asociace profese učitelství
    49. Hana Svobodová, ředitelka ZŠ a MŠ Kamenický Šenov
    50. Bc. Eva Sůrová, ředitelka soukromého vzdělávacího zařízení Ekoškolka Rozárka
    51. Hana Šimková, učitelka ZUŠ
    52. Mgr. Jan Špaček, asistent, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
    53. Mgr. František Tomášek, učitel a metodik CIV
    54. PhDr. Marek Václavík, VŠ pedagog
    55. Doc. PhDr. Josef Valenta, CSc., akademický pracovník FFU a DAMU
    56. Ing. Milan Vašák, stavitel
    57. Mgr. Hana Vaverková, ředitelka ZŠ Olomouc, Gagarinova 19
    58. Mgr. Hana Vellánová, ředitelka ZŠ Planá nad Lužnicí
    59. Anna Veselková, studentka ÚISK FF UK, koordinátorka PR aktivit Step by Step ČR
    60. Doc. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D., vedoucí Ústavu filmu a audiovizuální kultury, Masarykova univerzita
    61. Janek Wagner, šéfredaktor, Česká škola
    62. Mgr. Michaela Willheimová, lektorka – Společnost Montessori o.s.
    63. PhDr. Stanislav Zajíček, učitel, Gymnázium Matyáše Lercha, Brno
    64. Mgr. Jan Zouhar, kouč, mediátor a konzultant škol

    ——————————–
    Reakce Václava Klause: Žádost o odvolání Dobeše si strčte za klobouk, vzkázal Klaus pedagogům
    ——————————————–

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 22:04

  • 16 Responses

    WP_Modern_Notepad

 

Říjen 2018
P Ú S Č P S N
« Lis    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archivy