• Recenze

    bozi-blud

    Nakladatelství Academia vydalo v roce 2009 knihu britského biologa Richarda Dawkinse známého například publikací Sobecký gen.

    Tato jeho kniha byla napsána již před dvaceti lety a pomohla zpopularizovat sociobiologii. Nicméně u řady odborníků se setkala s kritickými reakcemi, neboť zatímco Dawkinsův přístup k biologii je svěží a objevný, jeho pojímání humanitních věd, do kterých rád vstupuje, je velmi povrchní a laické.

    U knihy Boží blud je tato Dawkinsova jednostrannost ještě patrnější a bohužel pověst Dawkinse jako vědce dosti snižuje. Zatímco proti jeho popularizaci biologie a genetiky lze těžko namítat něco podstatného, jeho vstup na pole religionistiky je katastrofálním fiaskem. Ve své publikaci Boží blud (The God Delusion) se tento přírodovědec pokouší o jakési osvobození trpícího lidstva z pout pověrečného a nelogického náboženského myšlení, které je v jeho podání jednoznačným a zcela zbytečným zdrojem utrpení, strachu, ba nemorálnosti.

    Pokud autor polemizuje s fundamentalisticky, infantilně, fanaticky a velmi povrchně chápaným náboženstvím, nelze mu upřít zásluhu o relativizaci takových naivně náboženských představ, které skutečně mohou působit zbytečná duševní traumata, ale i fyzické utrpení nebo smrt. To je třeba zdůraznit při vědomí, že existují milióny lidí, a to i v křesťanském prostředí, zvláště v USA, pro které je náboženská výchova v tradiční komunitě mnohdy opravdu zdrojem zbytečného strádání. Pro ně může být Dawkinsova kniha osvobozujícím zjevením, pokud splní tento úkol, lze to jen přivítat. V tomto případě je ale nutné toto dílo považovat spíše za novinářský, populární či propagační žánr, nikoliv za vědecké dílo, jak se snaží působit. Rozhodně je zarážející, že v České republice, v zemi, kde je téměř všem starším pamětníkům jasné, jak pracuje a kam vede ateistická propaganda, vydala tuto publikaci Academia, která má ambice vydávat vysoce odborná díla.

    Nejslabší, a bohužel asi nejrozsáhlejší, částí Dawkinsovy publikace jsou poněkud naivní, ale velmi energické pokusy vyvracet různá prvoplánově chápaná dogmata, přinášet důkazy o neexistenci Boha, o historické podmíněnosti svatých textů a podobně. Čili témata, která byla řešena již v éře církevních otců, ve scholastických disputacích, ve spisech humanistů a osvícenců, ale i současných myslitelů, témata která byla mnohokrát filosofy, historiky, religionisty, sociology, psychology a teology promyšlena a vyargumentována brilantněji, než to dokáže jistě renomovaný evoluční biolog, ale v humanitních vědách naprostý laik. Nadto je třeba připomenout, že v našich poměrech připomínají tyto snahy jak svojí agresivitou, tak povrchností komunistický zápal pro „vědecký marxismus“ a jeho boj s „náboženským tmářstvím,“ boj který byl ve své podstatě bojem proti lidské svobodě, tedy v přímém protikladu k Dawkinsovu tvrzení. Celá Dawkinsova argumentace připomíná pošetilce, který si vyrobí z papíru obludu a tu pak vítězoslavně seká na kusy a pálí před zraky udiveného publika. Dawkinsův bojový zápal pro ateismus, který je parodií na náboženský zápal dávných apologetů, vtipně komentuje v českém doslovu ke knize i Stanislav Komárek.

    Bůh, s nímž autor bojuje, totiž není Bohem věřících, je to jen jakési monstrum, stvůra vykonstruovaná podle autorových naivních představ, prázdná a mrtvá modla. Domnívám se, že takový idol by s chutí porážel i leckterý křesťan nebo žid, pokud by měl náladu zabývat se něčím v podstatě tak prostým na tolika stranách textu. Takzvaný spor mezi náboženstvím a vědou je však dnes již odepsaný, pokud někoho opravdu trápí, je pro něj Dawkinsova kniha zajímavá, ale pro víru nemá žádný význam a pro religionistu, byť třebas nevěřícího, je zoufale povrchní, neaktuální a plná omylů a nepřesností. Popravdě tato kniha rve duši každému, kdo si navykl na odborný diskurs, neboť její populárně ideologický jazyk plný argumentačních klišé, homérské odbočky do autorova oboru, kde se cítí více doma, opakované „objevování Ameriky,“ všeználkovské mentorování a jistá dávka arogance vůči vzdělaným věřícím lidem jsou všechno jiné než text vědce. A to je v případě nadaného evolučního biologa jistě škoda a pro renomované nakladatelství Academia je to tak trochu ostuda.

    —-

    Dawkins, R.: Sobecký gen. Mladá fronta (edice Kolumbus), Praha 1998, přeložil Vojtěch Kopský, odborná revize Tomáš Grim, náklad neuveden, cena 219 Kč

    Dawkins, R.: Boží blud: přináší náboženství útěchu, nebo bolest? Academia, Praha 2009, přeložila Zuzana Cabajová, recenzoval mgr. Filip Jaroš, náklad neuveden, stran 480, cena 356 Kč

    ——————————————————————

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 7:00

  • 6 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Fr.Řeka Says:

      pro VT: ad fašounská klišé: právě jsem je hodil na blog.

    • Věra Tydlitátová Says:

      Díky, jdu se podívat. :-)))

    • Blechova Hana Says:

      Ja bych se spis ptala, za to neni naopak, zda ti, kdoz studuji a pracuji v v oborech mat-fyz, IT,etc by eventuelne meli na o byt dobrymi i v oborech humanitnich,pripadne v umeni. Za sebe (IT) si dovoluju tvrdit, ze ne - ja bych nebyla opravdu schopna sepsat neco ctiveho, namalovat neco dlouhodobe koukatelneho a uz vubec bych se ani nepokousela o neco zvukoveho.
      A oborech humanitnich jsem uplne mimo,proto tu rada nasavam od moudrejsich a jsem rada, ze mne tu strpi.
      Ergo - mejte se mnou trpelivost i dal, prosim,prosim, smutne koukam…. A diky za clanek,
      Bleska.

    • Blechova Hana Says:

      Byla jsem neskutecne drza a pronikla jsem taky k tomu desateru,ovsem ted mam zaprskanou klavesnici a cajicek z bylinek si jdu udelat jeste jeden,ten prvni je vsude jinde, jen ne v blesce - tolik jsem se uz dlouho nenachechtala - diky!!!
      Bleska.

    • Krasta Says:

      Kniha je excelentní. Vřele doporučuji. I na ateistu je ale poněkud agresivní, pokud už si zvykl na solidnější debaty. Vyvracení bohů jako takové nemá moc smysl, bohové se vždy někam schovají - rádi se schovávají do toho co ještě nevíme. Dawkins by se měl místo bohů zaměřit na jejich sídlo což je svět nadpřirozený, magický. Magické myšlení jako neurologický podklad bohů se už naštěstí studuje. Zdá se mi ale, že to Dawkinsovi uniklo.
      Kniha je spíše aktuální pro veřejnost americkou. Stav ateismu v ČR je naštěstí dobrý a některé religiozní výstřelky USA nám to naštěstí nehrozí.
      Pokud chcete číst, tak naprosto doporučuji originál v angličtině, nebo audioknihu.

    • Krasta Says:

      Ještě jednu poznámku….
      Lepší kniha a ne tolik agresivní je od dnes již zesnulého Carla Sagana - Demon Haunted world.
      Ta mnohem lépe pojednává o významu snahy o objektivní zkoumání světa. Z této knihy je onen známý Saganův neviditelný drak v jeho garáži. Sagan se snaží všechny přesvědčit, že má tohoto draka, ale že aby ho viděli tak musí uvěřit. Dále pracuje s tím, že tento “”drak”" existuje a ptá se čtenáře jak dokázat, že neexistuje… Dochází k tomu, že to nelze - jeho draka nelze vyvrátit ani potvrdit… atd.
      Fakt lepčí než dawkins.

 

Prosinec 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archivy