• Proč se na Pesach čte Velepíseň?

    chagall_obr2
    -
    Kdo je ta, jež vystupuje z pouště, opřena o svého milého? Zburcovala jsem tě pod jabloní, kde tě počala tvá matka, kde tě počala ta, jež tě porodila.
    Polož si mě na srdce jako pečeť, jako pečeť na své rámě. Vždyť silná jako smrt je láska, neúprosná jako hrob žárlivost lásky. Žár její - žár ohně, plamen Hospodinův.
    Lásku neuhasí ani velké vody a řeky ji nezaplaví. Kdyby za lásku chtěl někdo dávat všechno jmění svého domu, sklidil by jen pohrdání.

    ———–
    Šír haširim, neboli Píseň písní či Velepíseň je hymnus čtený tradičně o svátcích Pesach. Zatímco jiné sváteční svitky jsou přiřazeny k jednotlivým svátkům víceméně logicky, u Velepísně trochu váháme. Co má společného archaická svatební či milostná lyrika plná erotických a dokonce i pohanských symbolů společného s vyprávěním o osvobození z Egypta? Však okolo kanonizace Písně písní bylo mnoho debat, mnozí učenci pokádali tuto sbírku milostných písní za nemravnou a vhodnou leda ke zpěvu v hospodách. O zasazení Písně písní do Bible se zasadil nejmoudřejší z učenců Rabi Akiva. A argumentoval alegorickým výkladem: Píseň nevypráví o touze obyčejných milenců, ale popisuje lásku Hospodina k Izraeli, tu lásku, která jej přiměla litovat týrané otroky, vyslechnout jejich nářek a vyvést zajatý a zotročený lid na svobodu a dát mu smlouvu i vlast.

    Tak je tedy chápána žhavá poezie nejkránější z písní. A ať již byly argumenty učeného Akivy neseny touhou zachovat Velepíseň, nebo umlčet ostatní mudrce, jednu věc vystihl dokonale:
    Je totiž jen jedna láska, přestože jsme často zvyklí rozlišovat mezi jejími různými podobami. Tak se mohla erotická láska jevit puritánským rabínům jako cosi nevhodného pro svatá Písma, zatímco obraz vroucí Hospodinovy lásky k dětem Jisraele přijali, ale snad i oni v duchu uznávali, že boží láska je tak trochu jako láska milenců a tak trochu láska otce a láska matky k dětem a je to láska přítele k příteli a bratra k bratrovi a sestry k setře, že je to láska, která ve svých mnohých podobách zůstává jediná a nesmrtelná.

    Pro Platóna je Erós tou silou, která žene rozum vstříc nejvyššímu dobru, pro chasidy je láska k Bohu, k lidem i všemu stvoření nejvyšším projevem víry. Moudrost odpradávna ukazuje, že láska je v základech svobody i odvahy, že očišťuje, dává životu smysl a cíl. Láska má blízko i ke smrti, obě jsou mohutnými silami, před nimiž je člověk bezmocný, láska je ale mocnější než smrt. Láska má kupodivu i blízko k nenávisti, která se mnohdy z lásky rodí, zatímco lhostejnost je dítkem krátkodobého zaujetí, nebo chladného kalkulu. Hospodinova láska se projevuje i hněvivými slovy, ohněm a žalem. Drama Exodu je velkým dramatem podobným bloudění milenců v Písni písní. Střídá se zde extáze a beznaděj, obavy, úzkostné hledání a radostné očekávání, rány a výsměch, okouzlení a ustrnutí. Je zde i smrt a hodně hněvu. A na konci je svoboda, jedno z nejmilejších dětí lásky.

    Celá jsi krásná, přítelkyně moje, poskvrny na tobě není.
    Se mnou z Libanónu, nevěsto má, se mnou z Libanónu půjdeš. Rozhlédneš se z vrcholu Amány, z vrcholu Seníru a Chermónu, ze lvích doupat, z hor leopardů.
    Učarovala jsi mi, sestro má, nevěsto, učarovala jsi mi jediným pohledem svých očí, jediným článkem svého náhrdelníku.
    Oč krásnější je tvé laskání, sestro má, nevěsto, oč lepší je tvé laskání než víno. Vůně tvých olejů nad všechny balzámy.
    Ze rtů ti kane strdí, má nevěsto, pod tvým jazykem je med a mléko, a vůně tvých šatů je jak vůně Libanónu.
    Zahrada uzavřená jsi, sestro má, nevěsto, uzavřený val, zapečetěný pramen.
    Vydáváš vůni jako sad s jablky granátovými, s výtečným ovocem, hennou i nardem,
    s nardem a šafránem, puškvorcem, skořicí, se vším kadidlovým stromovím, myrhou a aloe, se všemi balzámy nejlepšími.
    Jsi pramen zahradní, studna vody živé, bystřina z Libanónu.

    ———————–

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 6:00

  • Comments are closed.

 

Říjen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archivy