• uvahy-o-holocaustu


    -

    Významný historik, profesor Hebrejské univerzity v Jeruzalémě, spolupracovník památníku Jad va-šem, český rodák Jehuda Bauer se v této knize snaží ve formě esejistických úvah pochopit fenomén šoa z různých pohledů. Polemizuje přitom s některými vžitými výklady, se stanovisky některých náboženských myslitelů i s rezignací na jakékoliv porozumění a dovolává se odpovědnosti historického bádání i povinnosti porozumět i takto mezní události.

    ——

    Bauer srovnává šoa s různými v historii známými genocidami a hledá odpověď na otázku, v čem je jedinečný, zamýšlí se nad mimořádném podílu akademické inteligence na akceleraci antisemitských nálad až k vražedné ideologii, ptá se na možnosti této hrůze zabránit a na důvody, proč se někde dařilo Židy zachraňovat a jinde nikoliv. Vyrovnává se také s různými teologickými zdůvodněními šoa a s teologickou reflexí této tragédie vůbec. Zamýšlí se také nad možnostmi rezistence, nad dějinami odboje a nad schopností lidí zpracovat zkušenosti mezních situací.

    Bauerova teze je, že holocaust je sice jedinečnou událostí, která postihla ve dvacátém století Židy, nemusí být však poslední událostí tohoto druhu a může postihnout kohokoliv. Jde o nový typ genocidy, genocidy, která na rozdíl od ostatních nemá racionální či pragmatický důvod, má za úkol totální fyzickou likvidaci celého etnika a jeho kultury a měla mít planetární rozměr. Jde tedy o výsledek iracionální, nemorální a vražedné ideologie, která ovládla myšlení tisíců lidí navzdory své nepraktičnosti, nevýhodnosti a nelogičnosti. Nepoučí-li se lidé o důvodech a mechanismech takové proměny myšlení, nebezpečí dalšího holocaustu stále trvá. Není možné před trýznivými myšlenkami na toto selhání lidí uniknout, právě proto, že jde o lidské selhání, o lidský a lidem vlastní fenomén, nikoliv o metafyzickou a nepochopitelnou událost, jedinou v dějinách.

    Kniha Úvahy o holocaustu je navzdory svému tématu vysoce racionální reflexí, která neubíjí drastickými líčeními, ale spíše vede čtenáře k přemýšlení o limitech lidského jednání, o dějinách a o povaze různých ideologických vzorců, které mohou vznikat ze zdánlivě nevinných akademických úvah univerzitních intelektuálů a nálad obyčejných slušných lidí a mohou končit smrtí miliónů nevinných lidí. V dnešní době, kdy je zlehčování šoa téměř módním námětem nezávazné konverzace, nemluvě o řadě nacistických publikací a webů ovlivňujících mladou generaci, kdy je nový antisemitismus pokládán za legitimní politický postoj levicových intelektuálů a kdy vymírá generace pamětníků, je Bauerova kniha nesmírně cennou studií.

    Vydavatel: Academia (edice Stíny)

    Počet stran: 324

    Vazba: Vázaný

    Formát, 144×205 mm

    Rok vydání: 2009

    Cena: 330,- Kč

    —————————————————–

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 9:27

  • 2 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • jar Says:

      “Jde o nový typ genocidy, genocidy, která na rozdíl od ostatních nemá racionální či pragmatický důvod.”

      Teď si však položme otázku, co je racionální a pragmatické. A co nikoliv. Podle mě se v každé genocidě najde prvek obojího, často jde o odlišné motivace různých jednotlivců, ale i různé motivy jednoho člověka.

      Jistě bylo dost lidí, kteří k smrti nenáviděli Židy, Armény, Tutsie, hugenoty či kohokoliv jiného, ale taky dost těch, kteří se chtěli obohatit na jejich majetku, do někoho si praštit či se jim třeba původně zastršovací akce vymkla z rukou. Stejně tak různí politici počítali s odstraněním skupiny, která jim překážela, ale i získáním podpory davu, získáním majetku a nucení pracovní síly, naplněním snu o vyčištění své země, ale i tisíci dalšími věcmi.

    • Miles Says:

      Bauer rozděluje holocaust a genocidu. Zatímco genocida je částečné vyvražďování národnostní skupiny, holocaust znamená totální vyhlazení. Racionální na rozdíl od genocidy není proto (ač geniálně racionálně proveden), protože z toho Němci víceméně nic neměli…jejich jediným cílem bylo vyhladit Židy, protože jsou Židé (mohli je třeba použít pro práce v továrnách, ve válce tak potřebné, a pak je vyhladit) Ostaně proto také někkteří historikové hovoří o druhé světové válce, že to byla válka proti Židům. A je fakt, že v žádné jiné genocidě k něčemu takovému nedošlo a vždy byla podložena určitými pragmatickými argumenty. Tak asi tolik k iracionalitě holocaustu.

 

Srpen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Archivy