• khb1

    Lidé chodí přes most, to já půjdu louží.

    Psal Karel Havlíček v době, kdy touha po originalitě jistě nebyla tak rozšířená jako nyní a vztahovala se snad jen na jazykový purismus nadšených obrozenců.

    Nyní je to s námi mnohem zajímavější, stále znovu potkávám lidi, kteří obdivují nějakého hromadného vraha, šarmantního podvodníka a zloděje, všeliké šílené diktátory jako třebas Adolfa Hitlera, Stalina, Franca, Lukašenka, Kim Čŏng-ila, Mahmúda Ahmadínežáda, Usámu Bin Ládína, obránkyni pravé víry svatou inkvizici, hrdinné Rudé brigády, ubohé sebevražedné atentátníky, teroristy… Nebo sprostý předvolební klip útočící na staré lidi…

    Možná to není zase tak moderní fenomén, vzpomeňme na popularitu, jíž se těšíval lupič Václav Babinský, na legendu opřádající zbojníky mýtem národních hrdinů, na bandity pojímané jako mužní hrdinové divokého Západu. Snad je v tom obdivu touha po dobrodružství, po revoltě, po životě ve svobodě a ne-řádu. A po originalitě.

    V době vlády médií a globální informační sítě je tento jev mnohem rozšířenější, ale i mnohem zákeřnější. Vnímám jako nemalé nebezpečí to, že se vždy najdou někteří lidé (třebas z řad mládeže nebo intelektuálů), kteří v touze po originalitě a po tom, aby byli nekonformní, obhajují patologické a zlé věci, a tím se staví do opozice proti hlasu většiny. Zatímco většina lidí zatím ještě vnímá vraždu, podvod, mučení, genocidu, útok na civilisty, sprostotu vůči slabým, nemocným a starým jako nepřijatelné, vždy se najde někdo, kdo začne filosofovat, mudrovat, zlehčovat a vyvozovat širší společenské, historické či politické příčiny a důsledky, čímž kontury přijatelnosti zamlží a zlu poskytne cenné advokátní služby. Sám se pak cítí jako spravedlivý nebo hluboký myslitel, jako člověk, který se nebojí jít proti proudu a umí vidět věci v širších souvislostech. Jenže takových obhájců totalitních stran a států, vrahů, podvodníků, násilníků, teroristů a sprosťáků jsou dneska už plné univerzity - tisíce “originálních” advokátů zla.

    Dostáváme se do doby, kdy výrok, že „Bůh má podobu bleděmodré krychle o hraně 184 cm,“ je brán jako zajímavý námět k vědecké či filosofické debatě, zatímco výrok, že dvě a dvě jsou čtyři je skandalizován jako nezajímavý, většinový, konformní, a tedy „špatný názor.“ Ti, kdo tvrdí, že dvě a dvě jsou čtyři, už mají své hanlivé nálepky, nejnověji jsou označováni jako „havlisté.“ Toto slovo vymyslel kdovíjaký pisálek a přišil ho na normální, běžné občany, pro něž je rozkrádání, vražda, totalitní ideologie, lhaní, ničení přírody, popírání humanistických hodnot a urážení bližních čímsi nepřijatelným. Jejich vztah k Václavu Havlovi je pak zcela irelevantní, samozřejmě většinou vůbec žádný, tato nálepka ale budí dojem političnosti, a tedy moci a nebezpečnosti těchto normálních střízlivých lidí, pro něž je podstatnější pravda, že dvě a dvě jsou čtyři, než fantasmagorie věčně vznícených fanatiků a mašíblů.
    ——–

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 7:00

  • 5 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Ondřej Wolf Says:

      Tak já klidně “havlistou” budu, možná i jsem. Ne pro škatulkaření nebo zaštiťování se, ne pro fanouškovství nebo třeba “kult osobnosti”. Prostě pro rozpoznání podobného pohledu na lidi a svět kolem. Jestli je to málo originální, unesu to. Jestli se to někomu nelíbí, je to jeho problém, ne můj.
      Jaká by to byla “originalita”, kdybych se svého “havlistického”pohledu vzdal jen proto, abych “byl originální ” podle přání toho či onoho?
      Ondřej

    • Ondřej Wolf Says:

      Jo, neříká se článkem popisovanému jevu jinými slovy SNOBSTVÍ?
      Ondřej

    • Silvae Says:

      Ondřej: já tedy snobství chápu jako vlastnost člověka, který se obklopuje luxusními věcmi, které pro něj nemají jinou hlubší hodnotu než tu, že je díky tomu bude každý obdivovat, nejlépe ve společnosti další snobů. Ten jev bych osobně nazvala spíš povrchností.

    • Silvae Says:

      Co se týká nálepkování, tak se snažím příliš nerozčilovat se nad takovými pojmenováními jako např. “havlismem”. Znám některé, co jsou schopni bez jakýchkoli znalostí dějin nebo politiky označit vše co jim odporuje za “žiďácké” nebo za “sionisty”(aniž by věděli co to znamená), včetně těch, kdo způsobili hospodářskou krizi samozřejmě a mnoho další bludů, kterým naletí další blbečkové, kteří se rádi svezou v siláckých grupách po těch “nepřátelích”. Ježí se mi chlupy, když něco takového slyším a moje nebo jiných argumenty nestačí: historické a vědecké knihy psali “nepřátelé”(mající různá jména) a tudíž se jim nedá věřit.

      Ještě taková řečnická otázka - jak někdo může ještě v téhle době chtít být originální? a tím hůře že skrze násilí? vždyť všichni jsme směska předchozího a všichni děláme věci, které jsme se naučili nebo někdy viděli a jenom je kombinujeme. A co hlavně nebude originální, tak určitě působení utrpení!

    • Kateřina Rozbrojová Says:

      Věro,
      myslím, že obdiv lidí ke kdejakému lumpovi či hlupákovi má své kořeny také v duchovní potřebě člověka někoho či něco uctívat.
      A co se originality týče, zdá se, že brzy budou nejoriginálnějšími konzervativci, kteří si stále, tvrdohlavě a trendům navzdory věří, že dvě a dvě jsou čtyři a že vraždit se nemá :) :(

 

Květen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archivy