• nd

    Dnes to není moje tvorba, ale pozvánka pro nostalgiky

    Zvu Vás do virtuálního muzea trolejbusové dopravy v Praze.

    ————

    Je to zajímavé a nostalgické pokoukání a počtení. Na poslední fotografii je zachycena i uniforma “vyhynulého” povolání, průvodčí i s kabelou. Kleštičky na štípání lístků jsou jen tušené  - v závěsu na kabele nahoře. Plná cena jízdenky v šedesátých letech byla 60 haléřů, dětský byl za polovic. Abyste se hezky naladili, tak si před vstupem do muzea prohlédněte pár fotografií a přečtěte si, jak se píše o konci trolejbusů v Praze:

    t401-pankrac vysehrad_tunel botzahr-krizeni

    Smyčka na Pankráci

    Vyšehradský tunel

    Botanická zahrada

    Toto je převzaté povídání:

    Úplně poslední trolejbus

    Právě ve voze 9431 uspořádal Kroužek přátel městské dopravy závěrečnou trolejbusovou výstavu na konečné na Strahově v poslední den provozu trolejbusů, v neděli 15. 10. 1972. Trolejbus jezdil po městě s nápisy “Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy”, a “Dnes jezdíme naposledy”. Posledním pravidelným vozem, který svezl cestující z Orionky na Strahov, byl vůz 8 Tr číslo 9491. Do vozovny zatáhl 45 minut po půlnoci. Nočními ulicemi jej následoval ten úplně poslední trolejbus – Tatra T 400 číslo 9431.  Do vozovny Smíchov přijel dne 16. 10. 1972 v 1:14. Tím definitivně skončila éra trolejbusů v pražských ulicích.  Ve 4:08 ráno ze Strahova odjížděl první spoj autobusové linky číslo 176.

    trolejbusvaclavak

    Tahle fotografie se mi moc líbí, ani nevím proč, možná mě ten trolejbus někdy vezl. Konečná – Václavské náměstí

    Vstup na stránky o trolejbusech, a nejen o nich:

    Také Vás zvu za jízdenkami. A jako u trolejbusů, tak i zde před vstupem, malá ochutnávka:

    Toto je převzaté povídání o jízdenkách:

    Bylo nebylo, v tramvajích býval v každém voze průvodčí. Dnes to opravdu zní jako pohádka. U autobusu a trolejbusu to znamenalo s řidičem jen dvoučlennou osádku, ale u tramvaje s vlečňákem museli být celkem tři. U některých linek, třeba č. 9 nebo 11, jezdívaly soupravy obousměrného motoráku + 2 plecháče. To už znamenalo posádku čtyřčlennou.

    Průvodčí musel do jízdenky vyznačit spoustu věcí. Když začneme tramvajovou č. Mg353236 (předchozí obrázek vlevo¨ dole), vidíme, že cestující jel dvacátého čtvrtého tramvají č. 20 cca ve 12.15 a přestoupil na linku č. 9. Přestoupit jste mohl celkem 2x. Když jste při přestupu nic neřekl, byl vám v lístku proštípnut čtvereček -,60Kčs a tím jste dále nesměl přestoupit. Když jste řekl: “Ještě přes!”, bylo Vám proštípnuto políčko dovnitř jízdenky, tedy zde u č. 9 a mohl jste ještě 1x přestoupit. Dotyčný ale z té devítky dále buď nepřestoupil, nebo průvodčí již jízdenku neoznačil - i to se stávalo. (Čtvereček vpravo dole totiž není proštípnutý).

    U autobusů se číslo linky značilo analogicky. U linky 107 se značilo “7″, u 114 “14″, autobusový lístek č. R 417392 (nejstarší z těch po měnové reformě, předchozí obrázek vpravo nahoře), je z linky 103, trolejbusová Pp570880 (následující obrázek vlevo nahoře) z linky 52. (Čísla trolejbusů začínala na 5- a 6-). Starší jízdenky mají ještě čísla v kroužku a to znamená, kde přibližně na trase jste nastoupil a jestli tam nebo zpátky. Ten puntík místo č. “4″ vyznačuje centrum Prahy.

    Když průvodčí koukli při Vašem přestupu na jízdenku, hned poznali, že jste mezitím hodinu coural po Václaváku a nechal ujet dvě tramvaje nebo jedete s přestupem a přitom jste mohl jet přímo. Když si průvodčí nacvakal dopředu lístky a neprodal, vozovna je orazítkovala a druhý den prodala pro jízdu bez přestupu (FH889695, následující obrázek vlevo dole).

    pptzfhag

    Vstup za jízdenkami:

    ————————————————————————

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 7:00

  • 3 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Ondřej Wolf Says:

      Spoustu diesselových i kolejových kamarádů a kamarádek těch krásných strojů (a s nimi sepjatých reálií) najdete tady (a trolejbus pochopitelně taky)
      http://foto.mapy.cz/86983-Muzeum-MHD-Stresovice
      Ondřej

    • Persi Says:

      Jj. V Mostě také jezdívaly trolejbusy. A také úzkokolejná tramvaj přes kopisty do Janova - tehdy významného města na úpatí hor. Už ani ta nostalgie není co bývala…

    • Kateřina Rozbrojová Says:

      Jako malou mě maminka někdy posílala z Havířova do Ostravy k babičce. Posadila mě k paní průvodčí v autobuse a ta mě v Ostravě na Gagarince předala babičce. Spolu jsme pak jely devítkou až na smyčku, kde jsem dostala žlutou limonádu a když začala cinkat dřevěná lokálka na odjezd do Vřesiny, honem jsme nastoupily na otevřenou plošinu, kde jsem obdivovala mosazné kolo, které vypadalo jako volant, toužila jsem vyskakovat a naskakovat za jízdy, jako to dělali někteří odvážní chlapi a výrostci, a taky bych se ráda zavěsila do kožených držadel, co se houpala tak hrozně vysoko, až u stropu.
      A připadám si teď jako moje babička - ta stejná, co mě vozívala tramvajemi po celé Ostravě - a přitom mi vyprávěla o císaři pánu a tatíčku Masarykovi a jediném telefonu v její rodné obci, o kterém si lidé mysleli, že je to podvod.

 

Březen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Archivy