• Příspěvek do diskuze o projevu prezidenta Klause ve Staré Boleslavi

    S rostoucími rozpaky jsem vnímala projev prezidenta Václava Klause včetně opakovaného potlesku na Svatováclavské poutní mši ve Staré Boleslavi. Na několika internetových diskuzích se objevila řada reakcí a názorů. Někteří se s projevem nadšeně ztotožnili, jiní poukazovali na rozpor slov s jeho předchozími aktivitami a myšlenkovým systémem. Nejrazantněji se ozval P. Tomáš Halík, jehož vystoupení vyvolalo další reakce od souhlasných až k rozhořčeným a protestujícím. ČBK zareagovala prohlášením, v němž upozornila, že pozdrav prezidenta zapadá jasně do kontextu oslav.

    Každý občan a řadový člen církve má právo vyjádřit názor nebo nesouhlas, tak proč ne známý a uznávaný teolog. Pan prezident ostatně vyzval právě ve svém projevu k hlasité a společné diskuzi o negativních a nebezpečných jevech. O něco později to ve své odpovědi na dotazy novinářů potvrdil i pan arcibiskup Duka: “Církev jako relevantní součást naší společnosti se má účastnit veřejné diskuse, protože občanská zúčastněnost patří ke ctnostem křesťana.” Pana arcibiskupa i pana prezidenta ráda ujistím, že “počet těch, kteří se již nechtějí smiřovat s neustálou defenzívou a ustupováním, u nás i ve světě roste.”

    Obhajování tradičních hodnot je jistě pozitivní a sympatické a zaslouží potlesk. Neuškodí však podívat se na věc z různých zorných úhlů a upozornit na případné odvrácené stránky, které si ne každý uvědomuje. Křesťan nemůže všemu bezhlavě tleskat a přijímat nekriticky cokoliv, co pěkně zní. Apoštol Pavel píše: “Všechno zkoumejte, dobrého se držte, zlého se chraňte v každé podobě.” (1.Tes 5,21-22) Nepovažuji se za kompetentní posuzovat, nakolik projev prezidenta zapadal do liturgického a náboženského kontextu nebo do kontextu oslav. Ale jako mnozí cítím, že do kontextu jeho osobnosti, ideologií a teorií příliš nezapadl. Tyto ideologie a teorie, které se bohužel staly praxí, např. volný trh bez právního rámce, priorita a maximalizace zisku, peníze až v první řadě, důraz na výkon, znevažování neziskových a ekologických organizací, spíše přispěly k rozpadu hodnot, které V. Klaus nyní tak nadšeně hájí. V prostředí s takto nastavenými parametry tradiční rodina může jen obtížně existovat. Ovocem, které již dlouhodobě sklízíme, je narůst rozvodovosti a nesezdaných soužití, pokles porodnosti, odsouvání starších, nemocných a postižených na okraj.

    “Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. Po jejich ovoci je poznáte. Což sklízejí z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? Tak každý dobrý strom dává dobré ovoce, ale špatný strom dává špatné ovoce. Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce a špatný strom nemůže nést dobré ovoce.” (Mt 7,15-18)

    Výroku, že “faleš sociálního státu nezaslouženého blahobytu ničí vše tvůrčí a individuální a otupuje talenty, aktivitu a pracovitost,” poněkud nerozumím. Papežské sociální encykliky mluví v jiném duchu. Domnívám se, že spokojený a dobře zaplacený zaměstnanec, který má čas na sebe a svou rodinu, bude podávat vyšší pracovní výkony a bude kreativnější než uštvaný a vystresovaný zaměstnanec pracující od rána do večera za minimální plat bez elementárních jistot v případě ztráty zaměstnání, nemoci, úrazu nebo stáří. Také kulturní a umělecká tvorba se rozvíjí spíše v sociálně stabilním prostředí než v prostředí zahlceném každodenním bojem o přežití. Souhlasím, že se má každý o sebe postarat, to je ovšem možné, dokud je mladý, zdravý, plný energie a má slušně placenou práci. Nikdo však není mladý věčně a onemocnět, nebo ztratit práci může kdokoliv kdykoliv. Nějak si neumím představit rozvoj a existenci tradičních rodinných hodnot včetně umění a kultury mimo sociální stát. Myslím, že úpadek těchto hodnot, který pan prezident správně pozoruje, souvisí přímo úměrně s redukováním sociálních jistot. Otázkou je, co si V. Klaus a ostatní dotazovaní pod pojmem sociální stát představují.

    Jinak souhlasím s postřehem, že Klausův projev vystihl a přesně vyjádřil současný stav společnosti. Nevím ovšem, nakolik si uvědomuje, jak a čím k tomuto stavu přispěl. Důsledky bohužel nenese V. Klaus, ale obyčejní lidé, kteří v takto nastaveném prostředí zápasí. Druhá věc je, že církevní představitelé s V. Klausem sympatizující v tomto prostředí nežijí, ani nezápasí.

    O tom, že u pana prezidenta nastal zajímavý myšlenkový posun, netřeba pochybovat. Také u celníků Matouše a Zachea nastala metanoia, jak čteme v Bibli, která se ale u nich projevila viditelně. V případě celníka Zachea dokonce následoval praktický a konkrétní krok: “Polovinu svého jmění, Pane, dávám chudým, a jestliže jsem někoho ošidil, nahradím mu to čtyřnásobně.” (Lk 19,8)

    V tomto případě zatím nepozorujeme nějaký náznak přijetí zodpovědnosti za současný stav, distancování se od předchozího myšlenkového systému nebo snahu o nápravu škod. Materiální škody lze aspoň částečně napravit, ale tady jde bohužel hlavně o škody morální a duchovní. Apoštol Lukáš píše: “Nikdo neutrhne kus látky z nového šatu a nezalátá jím starý šat; jinak bude mít díru v novém a ke starému se záplata z nového nehodí. A nikdo nedává mladé víno do starých měchů; jinak mladé víno roztrhne měchy, samo vyteče a měchy přijdou nazmar. Nové víno do nových měchů.” (Lk 5,37-38)

    Když Jan Křtitel viděl množství saduceů a farizeů, hrnoucích se hromadně ke křtu, tak o jejich upřímnosti a opravdovosti oprávněně zapochyboval a doslova se na ně osopil: “Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, že můžete utéci před nadcházejícím hněvem? Neste tedy ovoce, které ukazuje, že činíte pokání.” (Mt 3,7-8) Svou opravdovost dosvědčil, když neváhal obětovat život, než aby zamlčel tetrarchovi pravdu o jeho hříchu.
    —————

    Christnet 6. 10. 2011
    Autorka je spisovatelka a lektorka, vystudovala farmacii a teologii.

    ———————————

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 7:00

  • 8 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Kateřina Tetivová Says:

      J: “Když odhlédneme od projevu pana prezidenta, je třeba však říci i toto : V sociální oblasti se v současnosti vytváří pohyb směrem od sociálně tržního hospodářství, směrem k jakémusi kapitalismu bez přívlastků.
      To není kritika Lidových novin, jen upozornění na jistý trend společnosti, kde je stále více slyšet, že je lepší být bohatý, mladý, silný a bez morálky. ”

      Zapomněl jste dodat, kdo na tento neblahý společenský trend založil - když teda neodhlédneme od projevu pana prezidenta.

    • Ondřej Wolf Says:

      J: “Předpokládám, že během mnoha let se kolem Václava Klause nakoncentrovalo mnoho podporovatelů, kteří jsou antiklerikálního, “pseudohusitského”, agnosticko-novopohanského či dalšího zaměření.”
      Jenže já kolem VK vidím úplně jiné lidi. Ti se cítí být natolik “katoličtí”, že málo katolická je jim i Římskokatolická církev a II.Vatikánský koncil považují za sprosté slovo (Hájek, Semín) nebo lidi, kterým je “Nic než národ” odůvodněním čehokoliv (Bátora, Čáka)
      Ondřej

    • Ondřej Wolf Says:

      Johannesi, jsem přesvědčen že mezi skutečné tradiční hodnoty patří i poselství Podobenství o milosrdném Samařanovi (L10, 25-37), Podobenství o ztracené ovci (Mt 18, 10-14), Podobenství o posledním soudu (Mt 25, 31-46) a další.

      Nevím odkud pochází tradiční hodnoty p. Klause, odsud ale jistě ne a v projevu to znělo velmi zřetelně.
      Ondřej

    • Johannes Says:

      Díky za upřímnost! Můj příspěvek byl patrně smazán. Něco takového by se mi nestalo snad ani mezi příznivci KSČM…. Takže z 4 “responses” jsou tři. Paní Tetivová tak odpovídá na moje vzduchoprázdno.:( Na příspěvek o panu prezidentu, vedený slušnými slovy a lidsky kriticky. Bez urážek. Nevím, zda vadily jisté nedokonalosti v pravopise:) , ale pokud se nejedná o pouhou technickou poruchu, tak už vím, kterou výzvu nepodporovat. Tu nesvatoknížeboleslavskou.

      Zdraví
      patrně naposledy

      Johannes

    • Věra Tydlitátová Says:

      Nerozumím, žádný komentář podepsaný Johannes jsem nemazala. Víte, mně je vcelku jedno, jakou výzvu budete, či nebudete podporovat.

    • Věra Tydlitátová Says:

      Vážení, máte pravdu, vzpomínám si, že zde byl poměrně dlouhý příspěvek od nicku Johannes. Vůbec jsem neměla důvod jej mazat, tím spíše, že jsem jeho zveřejnění výslovně schválila, což musím vždy udělat u všech nových diskutujících. Dívala jsem se do spamů, ale ani tam ten příspěvek není. Také jsem zjistila, že zmizely i některé starší příspěvky jiných lidí, asi 3, pokud jsem si všimla. Omlouvám se tímto za nepříjemnosti, ovšem vylučuji, že v tom je nějaký můj záměr. Také mi to není příjemné.

    • Goldy Says:

      Inu, na techniku se dá svést všelicos, jinak platí, že je mnoho věcí mezi nebem a zemí, pokud vyloučíme selhání lidského faktoru. Ale i tak věřím, že neujde pozornosti, že výše jmenovaný Jan Čáka, který se vyprofiloval v článku “Všichni Bátorovi muži” je signatářem Akce DOST, evidovaný pod číslem 130 a jeho komplic Ignác Pospíšil, pod číslem 551 je vydavatelem periodika Duše a hvězdy, slavícího v tyto dny bienále své existence. Mají to ti čachtičtí Bátorovci čacké spolubojovníky.

    • FiLiP Says:

      Hm, občas technika zaimprovizuje tak, aby člověku zavařila… Slušný pochopí (má s tím své zkušenosti), neslušnému marno vysvětlovat. V této souvislosti mě napadá: kde by byl ten chlapec Čáka (a kolik lidí by krom jeho rodičů a spoluučňů z učňáku vědělo, že někdo takový existuje) bez internetu? Dobrý sluha, děsivý pán…

 

Červen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archivy