• Kronika 17.09.2009

    sabat_salom


    Dnes si připomínáme 400 let od úmrtí významné osobnosti pražského a židovského renesančního života, vzdělance světového jména, průkopníka moderní výchovy, etiky a velkého mystika známého v pověstech jako Rabi Löw. Některé prameny uvádějí jako datum jeho úmrtí 7. září.

    —————

     

    Jehuda Leva ben Becalel (1525 – 1609) zvaný hebrejským akronymem Maharal či obecně rabi Löw, jehož 400. výročí úmrtí si letos připomínáme, je nepochybně nejznámější osobností židovské Prahy. Jeho proslulost přerostla hranice pražského ghetta i času. V povědomí širší veřejnosti vděčí za svou popularitu především spojení s pověstí  o golemovi. Tato umělá bytost však svého domnělého tvůrce takřka zastínila, takže Jehudův  odkaz je dnes mimo tradiční židovské náboženské prostředí téměř neznámý.

    Maharal vytvořil originální dílo vynikající nejen rozsahem, ale především obdivuhodnou tematickou šíří – věnoval se výkladům hebrejské Bible (/Tanach/)  a Talmudu, mravouce, kazatelství, polemice, apologii i poezii. Za svého života vydal 14 spisů, z nichž se většina dotýká různých aspektů mystické teologie. Jejím nejdůležitějším pramenem jsou vyprávěcí pasáže Talmudu (/agada/). Maharal se ale intenzívně věnoval i náboženskému právu (/halacha/), jeho spisy z této oblasti však vyšly až dlouho po jeho smrti. Významná část nevydaných halachických rukopisů byla zničena při velkém požáru pražského ghetta roku 1689. Maharalovo dílo není systematické v moderním slova smyslu, ale stojí za ním ucelený a promyšlený pohled na svět.”

     ——————————-

     (Text z výstavy  “Cesta života”  (http://www.jewishmuseum.cz/cz/czmaharal.htm) v Císařské konírně Pražského hradu)

    ———————————————

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 8:00

  • 7 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Ondřej Wolf Says:

      Připadá mi, že to byl člověk podobného záběru, jako v křesťanské tradici J.A. Komenský.
      Ondřej

    • Věra Tydlitátová Says:

      Toho si všimlo více historiků, dokonce oba měli stejné pedagogické metody a stejný názor na význam vzdělání. Rabi Löwa lidé znají jako tvůrce golema, což je jen legenda, ale neví se o tom, že reformoval židovské školství a jeho filosofie předcházela dobu o sto let.

    • Ondřej Wolf Says:

      Ta pedagogika- to je další věc, co jsem se chtěl zeptat. Teď jsi to řekla. Takže asi u něj byla stejně tak i ve vztahu k theologii- poznání toho, co nám Bůh dal ve světě, čtení Božího slova apod?
      Asi by tu i dnes bylo dost práce pro oba.
      Ondřej

    • Věra Tydlitátová Says:

      Oba měli stejný (možná až moc idealistický) názor na význam vzdělání pro humanizaci společnosti, věřili, že vzděláním se lidé stávají ušlechtilými a společnost mírumilovnou a spravedlivou. Maharal propagovat nenásilné učení přiměřené věku dětí, říkal, že je třeba učit se s radostí, jinak to nemá smysl, byl proti bezmyšlenkovitému memorování. Napsal i několik učebnic. Věřil, že boží pravda, tóra je ve světě poznatelná a uskutečnitelná, byl proti všemu, co “je nadbytečné”, prosazoval “zlatou střední cestu”, spíš ale vyrovnanost (emca): vzdělání vyvážené pokorou, i učený člověk má být vlídný a prátelský k nevzdělaným, nemá jim dávat najvo povýšenost, má si na ně najít čas a poradit jim, když je o to požádán. Ideálem podle něj není ani extrémní chudoba, ani velké bohatství, ale přiměřený důstojný a svobodu zajišťující majetek, prosazoval sňatky založené nikoliv na dohodě rodičů, ale na vzájemné lásce muže a ženy (ve shodě s luriánskou kabalou) atd.

    • Ondřej Wolf Says:

      Jestli moc idealistický, to nevím. Pokud vzdělání chápeme jako jen sběr a použití informací, tak asi ano. Ale všiml jsem si, že opravdu vzdělaní lidé k laskavosti, lásce a toleranci inklinují, někdy je to vidět rovnou, jindy je to ukryté za hubatostí, ale ne o to menší. Podobně směřuje i, řekněme mimoškolně, získaná moudrost, takové lidi jsem poznal ve sborech.
      Hodně k tomu má co říci i Karel Čapek (Kniha Apokryfů- Agathon, čili o moudrosti)
      Ondřej

    • Věra Tydlitátová Says:

      Ahoj, Katko,
      Maharal je zkratka ze slov Morejnu Ha Rav Juda Loew ben Becalel - Náš učitel Judah LOEW syn Becalela. Co přesně v tom jméně znamená Löw, to nevím, podle jeho erbu by to byl normálně Lev, ale taky to může být z hebrejštiny Srdce. A možná obojí.
      S tím vzděláním to asi všeobecně platí, ale jsou i výjimky, tedy v tom smyslu, jak to napsal Ondřej, učený člověk nemusí být ještě dobrým člověkem, pár takových známe všichni. Ale moudrý člověk, to je zase něco jiného. A k moudrosti vede zase jenom skutečně hluboké vzdělání předávané jen moudrými učiteli - a ani to není jisté, Sokratés měl za žáka Alkibiada, povrchního floutka, který nakonec zradil vlast. A někdy je moudrý člověk vlastně nevzdělaný, tedy formálně nevzdělaný.
      No s golemem je to zajímavé, ono těch golemů bylo v dějinách víc a například ve Španělsku jich prý několik ti kabalisté stvořili. Ale v Praze to doložené není. Ale kdo ví? Třebas i byl, to už dnes nikdo nepozná, pátrání po něm nic neodhalilo.

    • Kateřina Rozbrojová Says:

      Věruš,
      já myslím, že vzdělávání (asi spíš než jen vzdělání) dřív nebo později člověka dovede k poznání (moudrosti). Ale asi jen to poctivé vzdělávání, to jest, že člověk sám chce, že hledá, studuje, zkoumá…
      Ti golemové většího počtu, to je docela pikantní :D Ostatně myslím, že současní genetičtí inženýři již vyrábějí nejenom chiméry, ale také golemy a možná i obry, létající draky nebo cokoliv jiného.

 

Březen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Archivy