• svetla

    Projev premiéra Jana Fischera ze slavnostního zapalování chanukie na Palachově náměstí 13. prosince 2009

    Je pro mě velkou ctí, že zde mohu říci pár slov při příležitosti svátku Chanuka. Chanuka sice není nejvýznamnějším židovským svátkem, ale je svátkem nejznámějším, protože je nejveřejnější, nejotevřenější. A právě o otevřenosti tu chci dnes mluvit. Chci také mluvit o toleranci, o vztahu víry a morálky, o vztahu kultury a civilizace.

    Co se mi vybaví, když se řekne Chanuka? Svátek světel, světlo, které zahání tmu. To je odvěký a všem srozumitelný náboženský symbol. V každém člověku je přece jiskra božího světla. Lidé potřebují ke svému životu světlo, a to jak k životu vnitřnímu, duchovnímu, tak k životu veřejnému, světskému. Po celou dobu své existence lidstvo bojuje s tmou. Boží světlo zahání temnotu z našich duší a srdcí, světlo poznání a porozumění vítězí nad tmářstvím, předsudky či nesnášenlivostí.

    Dobré věci jsou dobré uvnitř i navenek, jako je světlo v nás a světlo zářící všem. Víra je věcí velice osobní. Ale morálka, která se z této víry rodí, je věc navýsost veřejná. Chanuka je svátkem židovským, svátkem potvrzujícím národní identitu. Ale její poselství je zároveň univerzálním poselstvím dobra a lásky.

    V dnešním globalizovaném a sekulárním světě nezbývá na první pohled mnoho prostoru k projevení vlastní víry a kultury. A tak se někomu může zdát, že tento svět, tento moderní Babylon, žádnou autentickou víru a žádnou autentickou kulturu nemá. Dokonce býváme utvrzováni v tom, že náboženské a národní projevy jsou v rozporu s principem rovnosti. Že mohou urážet a diskriminovat ty, kteří nechovají stejnou víru, kteří se nehlásí ke stejné kultuře.

    Ale copak světlo chce někoho diskriminovat, copak může někoho urážet? Copak světlo nepatří všem, nesvítí snad všem stejně? Copak není pro každého stejně vítaným pomocníkem na cestě temnotou? Copak k němu nesměřujeme všichni, lhostejno, kdo ho viděl první?

    Světlo nerozděluje, světlo spojuje. A to je to, co bych si chtěl vzít z poselství Chanuky. Vždyť právě pevná osobní víra nám usnadňuje prosazování morálky ve veřejném životě. Přece právě úcta a věrnost vlastní kultuře nás vede k toleranci a respektu k druhým.

    Světla se vzájemně nevylučují, světla se sčítají a posilují. Více světel znamená méně tmy. Více dobra znamená méně zla. Více skutečně autentické víry a kultury znamená silnější a bohatší civilizaci. Ostatně, sama Chanuka je příkladem takového obohacování. Stala se jakýmsi klíčem k vnímání židovství.

    Chanuka je svátek světel. A světlo je symbolem univerzálního jazyka. Vždyť Bůh ztrestal Bábel zmatením jazyků právě za to, že lidé pozapomněli na světlo, na Boží jiskru v nás. A dodnes je naším základním problémem nikoli to, že mluvíme různými jazyky a patříme k různým kulturám, ale že neumíme vždy objevit onen univerzální komunikační prostředek - světlo lásky, dobra a porozumění. Tato chanuková světla budou zářit sice jen osm dní, ale připomínají nám věčný zázrak lásky. Poměřujme své činy ve světle tohoto zázraku po celý rok.

    Nesme tedy každý z nás své osobní světlo. Nesme ho hrdě a radostně. Nesme ho vysoko, aby svítilo všem kolem. A po cestě vítejme a zdravme všechna ostatní lidská světla, která zahánějí tmu. Vždyť i ten pozdrav máme společný, ačkoli Češi už ho v každodenní řeči neužívají.

    Tak tedy Šalom, pokoj s Vámi!

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 7:00

  • 10 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Ondrej Pelikan Says:

      Čítal som to na židovských listoch už, a je to veľmi inšpiratívne. Bodaj by sa ľudia podľa toho aj riadili. A náš slovenský premiér, hoci nie je Žid/žid, by sa mohol tiež…

    • Jirhant Says:

      Nezáleží na tom, zapaluje-li kdo chanukový svícen, adventní věnec, či vonné tyčinky. Nechť betlémské světlo prozáří naše duše a ohřeje studená srdce. Pokoj lidem dobré vůle!

    • Věra Tydlitátová Says:

      Přesně tak. Tenhle symbol je univerzálně lidský. A mimochodem, zítra je zimní slunovrat a začne přibývat světlo i to kosmické. Hned to vše bude nadějnější.

    • Ondřej Wolf Says:

      Nedávno se nějaký TV reportér ptal Jana Fischera, co si myslí o Adventu. Odpověděl ve smyslu, že je to výborná příležitost k zamyšlení nad sebou, nad životem.
      Přitom mi napadlo, že křesťané vlastně mají Advent jeden měsíc v roce a židé celý rok, ve smyslu připomínky čekání Mesiáše, nápravy, Království Božího.
      Je to v tomhle smyslu nejvíc spojující období v roce. Přeji Vám i sobě, abychom z toho mohli čerpat celý rok.
      Ondřej

    • Věra Tydlitátová Says:

      Ondřeji,
      Myslím, že to platí nejen pro Židy, ale i pro křesťany (čekání Mesiáše, nápravy, Království Božího). Jen si to uvědomit a také podle toho žít.

    • Ondřej Wolf Says:

      No právě o to mi jde. Ale zrovna teď je to nejlíp vidět.
      Ondřej

    • Blechova Hana Says:

      Pratele, tak se mi zda, ze tento nas premier,kteremu jsem zpocatku moc nefandila, nas - a mne tedy zcela urcite - velmi mile prekvapil. I tento projev je velmi citlivy a vyvazeny, myslim, ze takovy premiersky projev jsem bud jeste neslysela nebo tu jeste ani nebyl.
      Rekl to moc pekne, prijmeme to ale opravdu vsichni za sve? Snad ano, bylo by to uzasne…..
      Bleska.

    • Ondrej Pelikan Says:

      Vymením českého premiéra za slovenského, a ako bonus Vám darujem aj Mečiara so Slotom :D

    • Ondřej Wolf Says:

      Neměním. Ale bylo by tu dost jiných politiků, které bych dal za odvoz. Třeba Bobošíkovou, Řápkovou, Paroubka……
      Ondřej W.

    • Blechova Hana Says:

      Ani ja nemenim, ale pridala bych jeste Sobotku ze socdem, Ratha, Skromacha, pripadne bych obetovala i Spidlu :-).
      A az bychom to vsechno vyexpedovali k vam, pozvali bychom Te sem, to uz by tu bylo relativne snesitelne.
      Jo, ale aby se to nekde neztratilo, musel bys nam pomoci s kampani predvolebni na prezidenta Verusku, my uz to planujeme delsi dobu.
      Bleska.

 

Říjen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archivy