• ps

     

    Pravicový populismus
     
    V běžné mluvě označujeme politika za “populistického”, jakmile začne mluvit k lidem oportunisticky a nabízí jim jednoduchá hesla. V politické vědě má pojem daleko užší význam. “PRAVICOVÝM populismem” označuje politickou strategii, která zastává autoritářské představy, využívá a zesiluje rasistické předsudky. Pravicoví populisté s oblibou obviňují “zkorumpované elity” z odpovědnosti za problémy “jednoduchého lidu” “Lidem”míní nepřímo, nebo přímo společenství etnicky čisté.
    “Populistická hnutí jsou fenoménem společenské modernizační krize,” píše politický vědec Frank Decker, “objeví se díky příliš překotné proměně anebo když v důsledku jejího značného odmítnutí ztratí určité skupiny obyvatel orientaci a jsou stiženy úzkostí z budoucna.” Pojem se opírá o Populist Party, o stranu, která se na konci 19. století ve Spojených státech pokoušela zastupovat protest nuzujících farmářů proti etablované politice ve Washingtonu.
    V některých státech Západní Evropy sehrávají pravicově populistické strany dobrých dvacet let významnou roli. V Rakousku Jörg Haider s FPÖ (Freiheitliche Partei Östereich - Svobodomyslná strana Rakouska), Front National ve Francii nebo Vlaams Belang (dříve Vlaams Block) v Belgii. V poslední době dokonce i v mladých východoevropských demokraciích. Hranice přechodu k pravicovému extremismu a k násilnickým činům je tu proměnlivá, pohyblivá. Například v květnu 2006 zastřelil mladý muž z okruhu strany Vlaams Belang v Antverpách na otevřené ulici několik migrantů.
    /…/
    Za zdroj pravicového populismu označují političtí vědci demagogickou argumentaci, za pomoci které se “drobný člověk” nebo “jednoduchý lid” staví proti “establishmentu” nebo jednoduše proti “těm tam nahoře”. V roli nepřítele se mohou ocitnout vládní úřady, koncerny, strany nebo lobbyistické svazy. Uvedených formulací se ale můžeme nadít jak zprava, tak i zleva. Pravicoví populisté však “naši skupinu” vymezují nejen vůči vrchnosti, ale důsledně i navenek. Například proti jiným etnickým nebo náboženským skupinám (v Německu většinou proti Turkům nebo proti muslimům - u nás proti Romům nebo Židům - dodatek překladatele). Sociální selhání a kriminalitu se pokoušejí vysvětlovat zásadně za pomoci rasistických nebo kulturních zvláštností.
    “Lid je pravicovými populisty vnímán zásadně jako homogenní (sourodá) jednotka,” uvádí politolog Oliver Geden. “Existující konflikty zájmů v komplexních společnostech nejsou jimi chápány jako logický důsledek postupujícího vydělování se z milieu (prostředí) a z dosavadních životních světů, ale daleko více jako výsledek sobecké politiky vládnoucích elit, jako rozpad společnosti, která se má a může znovu obrodit.” Tyto - v jistém smyslu - romantické představy o společnosti rasově čisté sdílejí pravicoví populisté s pravicově extremistickými skupinami, jako je NPD. V hospodářské politice naopak pravicoví populisté zastávají často neoliberální postoje - zcela v protikladu k NPD, která propaguje koncept “národního socialismu” s velmi silnými zásahy do ekonomiky.
    Pojem “pravicový populismus” často používáme, pokud chceme pravicový extremismus označit formou, která má moderní ráz nebo je tak řečeno “salonfähig”. Ve skutečnosti mezi oběma fenomény je mnoho společných ploch. Pravicový populismus je přesto spíš politickou strategií než uzavřenou ideologií. Vyznačuje se inscenovanými porušeními tabu, vyžadováním radikálních řešení a vazbou na teorie spiknutí. Pravicoví populisté zastávají autoritářské politické koncepty. V jejich heslech často zaznívá “více přísnosti” proti zločincům a narkomanům, žebrákům a “cikánům”. Živí v lidech úzkosti před “záplavou” migrantů a “jejich převaze ve společnosti”. Vystupují proti “rádoby asylantům”. Často se vyznačují odmítáním výstavby nových mešit. U témat jako jsou potraty, podpora manželství a rodiny nebo vzdělávací politika blíží se jejich postoje názorům konzervativců.
    /…/

    Související link:
    Oliver Geden - Pravicový populismus

    Hnědé zlo se probouzí k životu

    Foto Ivan Štern: Plzeňská synagoga - pohled z náměstí Republiky

    Se souhlasem autora převzato ze stránek

    www.rozhlas.cz

    ——————————————————

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 8:00

  • 5 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Ondřej Wolf Says:

      Také by to šlo vyjádřit:” Profit z mindráku. Vlastní hřích se zdá být neviditelný, když ho máme na koho shodit.”
      Zdravím, Ondřej

    • Věra Tydlitátová Says:

      To je zajímavé, už několik dní přemýšlím o Jungově archetypu Stínu. Ti náckové promítají vlastní chyby a vady charakteru do skupin lidí, o kterých mohou říci, že jsou mimo jejich společnost - tedy do jiných národů, ras, subkultur, nebo menšin. Antisemitismus je grandiózní projekcí Stínu. Chtěla jsem o tom psát, ale teď mám jiné úkoly, tak až později.

    • Ondřej Wolf Says:

      To sedí, ale připadá mi to jako téma na knihu, i víc. Vztáhnout by se to dalo ovšem šířeji, než na špičky typu hákových křížů a ozubených koleček.
      Tenhle motiv, ještě ne takto zformulovaný, máš i ve Víra, naděje, nenávist, těch trochu (ale zas ne moc) starších, hlavně u lefevristé-sexualita. Teď teprve mi to docvaklo.
      Připadá mi, že máš pravdu víc, než jsme v tento moment schopni domyslet.
      Ondřej

    • Ondřej Wolf Says:

      Na příklad: Antisemitské (antijudaistické) teorie stojí na předpokladu, že kdo je šéf, ten má pravdu i moc a má je, dokud není nahrazen silnějším. Analogicky (podle sebe soudím tebe) předpokládají jakési úzké židovské vedení, “Velkého Žida tahajícího za drátky”.
      Kdyby se jen trochu zajímali o to, jak víra i životní praxe v judaismu, židovské kultuře i myšlení fungují doopravdy, došla by jim absurdita jejich teorií. Třeba vznik i literární forma Talmudu jako rozhovor to samy ukazují.
      Místo toho se raději pátrá po “Sionských mudrcích”, odhalují “spiknutí”

      Ovšem, z druhé strany je to jakýsi všeobecně lidský myšlenkový zkrat, že od jiných často čekáme tu samou všivárnu, kterou bychom sami byli schopni vymyslet. Kdybych byl tunelář, čekal bych zlodějnu od každého, koho potkám, již preventivně a zcela samozřejmě.

      Z theologického hlediska: Míst v Bibli, které se toho tak či onak týkají, bychom asi našli mnoho. Celé to už ale začíná v přesouvání viny z jednoho na druhého v Gn 3, Satanova argumentace tamtéž…… a dojít bychom mohli třeba k L 6, 41-42 (třísky a trámy v očích)
      Ondřej

    • Ondřej Wolf Says:

      Ještě ke Gn 3. V dějinách výkladu za vše obvykle může Eva. Jakoby Adam neměl vlastní mozek, vůli, víru……..
      Ondřej

 

Listopad 2018
P Ú S Č P S N
« Lis    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archivy