• Několik poznámek k textu Radomíra Malého na “Duších a hvězdách.”
    fs1

    V textu “Ateismus ano, pravověrnost ne?” Radomír Malý píše: „Vzácný rakouský kněz Gerhard Wagner, designovaný světící biskup v Linci, jenž byl nucen pod mediálním tlakem na tuto funkci a biskupské svěcení rezignovat, si nedávno povzdechl: „V Katolické církvi už není dovoleno říkat to, co je katolické.“ Měl plnou pravdu.“

    Tento „vzácný kněz“, jak jej Malý tituluje, považuje například hurikán Katrina za Boží trest, který zničil všechny hříšníky v New Orleans. Ano tentýž „vzácný“ člověk považuje smrt 1300 lidí jednoduše za trest hříšníků. Je vidět, že tento „vzácný“ kněz vidí Bohu „do karet“ a mohl by mu klidně dělat právníka, protože on přece ví, co je a co není hřích, jak a kdy Bůh trestá. Uff, nechce se mi ani domyslet, kdo je bohem tohoto křesťana. Adolescentní přístup „vzácného kněze“ k Harry Potterovi je spíše směšný. Strach z toho, že by tato knížka sváděla malé čtenáře k okultismu a černé magii je pro mně po létech školení o hloupém Jiráskovi, tak trochu závanem dob, který prý „nikdy nebyly.“

    Radomír Malý pokračuje: „ Církev ve vyspělých západních zemích je neomodernistickými herezemi doslova „prožrána“ jako rakovinou, což naneštěstí proniká i k nám. Kdo vyučuje a brání autentickou katolickou nauku, musí počítat přímo uvnitř Církve s odmítáním a dokonce i perzekucí.“

    Volání po autentické nauce je podezřele podobné volání účastníků sjezdu KSČ po „autentickém socialismu“. Dát si práci s definicí „autentické katolické nauky“ je pro Radomíra Malého, Ignáce Pospíšila i kápa Michala Semína prostě nad jejich síly. Raději se budou zmítat v romantických představách blahé minulosti, než by nahlédli „autentičnost“ katolické nauky jako prostou apoštolskou cestu na které nás provázejí Mistrova slova “tlučte a bude vám otevřeno, hledejte a naleznete, proste a bude vám dáno.” Autentická je právě tím, že je plná omylů, chyb a hříchů, stejně jako tím, že skrze víru v Ježíše se člověk z chyb učí, omyly napravuje a hříchy proměňuje Bůh ve Světlo národům. Radikální milost Boží proniká tím vším. Jedině ke „spravedlivým, zdravým a vyvoleným“ se nedostává. Tam o ní totiž nikdo nejeví zájem.

    Na závěr si bere Malý na mušku slova Rogera Lenaerse: „Jestliže chceme naši víru inkulturovat, potom musí tato víra být ateistická a nenáboženská.“ A pokračoval: „Boží obraz musí být ateistický a proto nesmí obsahovat nic, co má spojitost s Bohem na výsosti. A to není žádná lehká práce, protože naše vyznání víry, bible, liturgie, morálka i církevní dějiny jsou plné Boha na výsosti….“ Naším posláním je podle Leanerse hlásat Boha „podle Einsteina“, jenž byl „ateistou“, ale byl si vědom, že v přírodě a vesmíru existuje hluboké „tajemství“, které nepřímo ztotožnil s Bohem.“

    Nebudu zde obhajovat přednášku Rogera Lenaerse, na které jsem nebyl účasten, stejně jako Radomír Malý, který nezná ani správné jméno přednášejícího a neustále o něm píše jako o „Leanersovi“, což mně od samého začátku značně mátlo.

    Lenears dlouhá léta stojí o to, abychom dualistický obraz náboženství (my zde – Bůh tam) nesledovali z perspektivy odstupu. Abychom tento dualismus přestali vidět tam, kde není, nikdy nebyl a dokonce nesmí být. Tedy v nás samotných.

    Království Boží je-li mezi námi, je také v nás. Boží obraz, kterým člověk bezesporu je, není možné rozdělit na dvě části. I když se o to velmi destruktivním způsobem snažíme. Pro křesťany v římském imperiu bylo označení „ateisté“ celkem vhodné. Protože oni přijali Boha jako jednotu. Jediného Boha (tak jako se Ježíš modlil „aby všichni byli jedno“).

    Lenears, Halík nebo Rohr, i přes mnohé moje nesouhlasení s nimi, jsou nepochybně svěžím větrem v zatuchlém systému církví. Církví, které zapomněly na to, že mají přinášet Evangelium. Že lidé vcelku jasně odmítají morální facky od církevní hierarchie je pochopitelné. Evangelium je živá radostná zpráva a nikoliv moralizování, fackování a strašení.
    ———–
    Celý článek Radomíra Malého si můžete přečíst zde:
    Ateismus ano, pravověrnost ne?

    ——————————————————–

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 11:41

  • 5 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Persi Says:

      Není to paradoxní, že největším problémem soudobé katolické církve je vlastně to, co Ježíš nazýval “farizejstvím”? Dnešní “katolíci” (a nejen ti) by Ježíše poslali okamžitě na kříž, neboť jeho “pseudoliberální” a “pravdoláskovské” ideje by nerozchodili.

    • Ondřej Wolf Says:

      A Harry Potter jim vadí z důvodu úplně stejného. Jeho příběhy jsou taky spíš o vztazích, hledání (i sebehledání) než o čarování. Právě to je pro tyhle typy dost nebezpečné, kdyby to se sebehledáním zkusili, asi by našli něco jiného, než si mysleli.
      Ondřej

    • Fr. Řeka Says:

      Pers: souhlasím. je to paradoxní, ale ano, právě tito lidé, tito tak tak TAK zvaní autentičtí katolíci by v případě, že by se zde mezi námi objevil Ježíš, jako první tasili hřeby. A vlastně se to taky děje. Veškerá snahy přinést křesťanskou víru či její prvky dnešnímu člověku, aby se realizovala Ježíšova slova “Kde se dva neb tři ve jménu mém sejdou, já uprostřed nich jsem.” jsou neustále vyrušovány různými Semíny, Malými a jinými hlupáky.

    • Věra Tydlitátová Says:

      2F.Řeka:
      Souhlas, ale je to tak asi proto, že lidi se v zásadě moc nemění. A nenávistní lidé se moc rádi schovávají za různý fanatismus a vznešené myšlenky, tedy i za fanatismus náboženský.

    • Věra Tydlitátová Says:

      Pan Řeka napsal pěknou parodii, je vidět, že má tyhle ultrakonzervativní úchyly nastudované:
      http://frantisekreka.wordpress.com/2010/12/21/pravidla-spravneho-konzervativne-katolickeho-manzelskeho-souziti/#comments

 

Červen 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archivy