• filip2

    Je zvláštní, jak se po celá staletí v lidech utvrzovala nenávist proti lidem majícím, jako požehnání i cejch, hvězdu krále Davida.

    Nenávist

    Nenávistí se nechali zachvátit i ti, kteří by měli především milovat, křesťané. Pritimitivní názor,  “ukřižovali jste nám Krista, tak to máte za to” přetrvává dvě tisíciletí a žije i dnes.

    Existovali „vykladači“ víry, kteří by nejraději vymazali Kristova slova: Slyš, Israeli, Hospodin, Bůh náš, jest jediný pán (Mk 12,29) a pro jistotu chtěli odstranit celý Starý zákon (viz např. křesťanský antisemitismus).

    Někteří „křesťané“ by nejraději vymazali z Bible Ježíšův původ. Nejsou to jen fanatici jako Williamson nebo kazatel evangelijní čistoty Jones, kterého před lety pozvali čeští ochránci pravé víry na přednášku do České republiky.

    Jsem rád, že bývalý arcibiskup Miroslav Kardinál Vlk, před tímto pojetím „víry“ nahlas varoval. Postavil se proti fanatismu, za což byl pak tvrdě kritizován (v lepším případě nepochopen). Kritizovali jej především dva lidé: známý český moralista a tradiční katolík Michal Semín a Martin Čejka z Institutu sv. Josefa. Zajímavé na jejich reakci bylo, že jejich jména ve svém stanovisku Miroslav Vlk nezmiňoval.

    Moji katoličtí přátelé naštěstí nejsou “tradiční katolíci”. Mají přesně to mínění, odporující přesvědčení Michala Semína, který říká “Po koncilu se mezi katolíky rozšířilo mínění, že nezáleží na tom, zda je někdo katolík, či protestant, křesťan, či žid. Podobná relativizace pravdy v náboženském životě nemá v historii obdobu, má ničivé účinky, a proto ji arcibiskup Lefebvre kritizoval.”

    Vyznání víry

    Šema Jisrael je opravdovým vyznáním víry. Šema Jisrael musíte uslyšet srdcem, abyste pochopili. Ten, kdo naslouchá - miluje. Tady vidím klíč k pochopení. Šema není příkaz, ale konstatování lásky. K Bohu i k lidem - všem lidem.

    Jestliže jsme přijali Bibli, pak jsme přijali i toto vyznání, se vším k čemu nás zavazuje.

    Být tu pro druhé

    Dietrich Bonhoeffer, křesťan, který se nebál a postavil se proti Zlé vůli, za to zaplatil životem . Byl to právě Bonhoeffer, kdo řekl, že „Církev je církví jen tehdy, když je tu pro druhé“.

    Být pro druhé, to znamená také se ozvat, kdykoliv se děje bezpráví tomu druhému. Někdy je nutné i „zařvat“, když začnou neonacisté v intelektuálních kabátcích interpretovat křesťanskou víru, jakožto jedinou Pravdu. Vždyť tato Pravda přináleží jedině Bohu. Nikoliv nějakému institutu, bratrstvu, et cetera.

    Takové projevy fanatismu jsou totiž stejně primitivním zlem, jako neonacisté v bombrech a kanadách.

    Být pro druhé znamená jasně odmítnout například toto:

    “Hlavním elementem tohoto zla v druhém táboře jsou především zavržení, Bohem prokletí Židé, kteří jako dítka ďábla páchají už po 2 000 let ty nejstrašnější zločiny proti Církvi a lidstvu. Od počátku pronásledovali a vraždili první křesťany, kvůli své satanské nenávisti vůči Ježíši Kristu, nejstrašnějším způsobem zabíjeli (a zabíjejí) křesťanské děti pro krev a hanobili hostie… (více).”

    Má-li tu být církev i pro druhé (tedy ne sama pro sebe – jakožto samospasitelná instituce), musí jasně deklarovat svůj postoj: Nedáme se koupit žádnou ideologií vzývající rasovou, třídní či  jakoukoliv jinou nadřazenost, která nám klepe na rameno a říká „dobře to děláš “.

    Na cestě víry se nesmíme stavět proti Židům. Pokud se naše cesty setkají, máme hledat pochopení a společně se stavět proti bezpráví. Totéž platí pro náš vztak k muslimům a jiným náboženstvím.

    Nejde o to, abychom kráčeli po všech cestách najednou (cestou synkretismu), ale každou z těchto cest ctili a nedovolili urážení kterékoliv z nich.

    Víme, že Tenach je součástí naší Bible a tudíž víme, že Bůh je jeden. Vždyť to je naše víra:

    Slyš, Israeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný. Budeš milovat Hospodina, svého Boha, celým svým srdcem a celou svou duší a celou svou silou. A tato slova, která ti dnes přikazuji, budeš mít v srdci. Budeš je vštěpovat svým synům a budeš o nich rozmlouvat, když budeš sedět doma nebo půjdeš cestou, když budeš uléhat nebo vstávat. Uvážeš si je jako znamení na ruku a budeš je mít jako pásek na čele mezi očima. Napíšeš je také na veřeje svého domu a na své brány. (Deuteronomium 6,4-9)

    ————————————————

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 7:00

  • 7 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Ondřej Wolf Says:

      “……Veď nás touhle cestou, Pane. Amen”

      Ondřej

    • Moe Says:

      (Dt 7,1 do 5) Dale to pokracuje:
      1Když Hospodin, Bůh tvůj , tě privede do země, kterou ti zadává k držení, bude vyhánět před tebou mnoho národů - Hittites, Gergezejští, Amorejského, Kananejského, Ferezejského, Hevejského a Jebuzea, sedm národů větších a silnějších než ty.
      2 Až Hospodin, Bůh tvůj, Vam je vyda na milost, a vy je porazite, pak musíte je zničit úplně. Nedělejte žádnou smlouvu s nimi, a neukážte jim, žádné slitování.
      3 Neslucte se s nimi v manzelstvi . Nedávejte své dcery, jejich synům a nedovolte jejich dceram si vzít za své, vase syny, jinak budou zase vaši synove daleko ode mne sloužit jiným bohům, a Hospodin hněvem bude hořet proti vám a rychle vas zničí.
      4 Tohle je to, co jim máš dělat: Strhnout dolů jejich oltáře, rozbit jejich posvátné kameny, pokácet Asherah tyče a spálit jejich idoly v ohni.

      V dnesni dobe by toto prikazani bylo trestne u soudu lidskych prav za “etnic cleansing”. Mimo jine, jak mne muj muslimsky pritel upozornil, podobne prikazani prohlasil Mohamed nez dobyl Meccu. (asi mu to precetla jeho devitileta manzelka)
      Zda se ze lepsi je zanechat biblickou historii tam kde.

    • Ondřej Wolf Says:

      Nemohu přijít na to, jak to myslíte, Moe ?
      Ondřej

    • Ondřej Wolf Says:

      Jenže, v Bibli křesťané ani Židé “škrtat” nemohou, muslimové v Koránu taky ne.
      A berou-li vážně svou víru, nemohou své svaté knihy odložit. Naopak, musí (a potřebují) hledat jejich vztah k současnosti stejně tak jako místo víry v životě osobním i společenském.
      Pokud to dělat nebudou, zmocní se právě takových veršů extrémisté, lumpové, všelijací mocichtiví týpci, zamindrákovanci…..
      V některých momentech můžeme o verších či pasážích textů, které zmiňujete (třeba Dt 7,1-5), hovořit jako o “dobově podmíněných”. To ovšem spíš z hlediska životní praxe. Požadavek ryzosti a určitosti víry zůstává. Filip Štojdl to vyjadřuje, když říká:

      “Nejde o to, abychom kráčeli po všech cestách najednou (cestou synkretismu), ale každou z těchto cest ctili a nedovolili urážení kterékoliv z nich.”

      Jsem přesvědčený, že v takových verších (alespoň pro nás dnes) jde právě o onu ryzost a určitost víry, její praktikování ve starověku a dnes už pochopitelně totožné není. Ale vztah k Bohu zůstává.
      Podobně pak vztah k bližnímu. Pokud bychom odmítli biblické knihy, smeteme z povrchu země i všemožné charitativní a humanitární aktivity, pohled na člověka, který není “materiálem”, ale Bohem milovanou bytostí. V biblických knihách najdeme mnoho míst, které nás k takovému pohledu vedou.

      Nedokážu uspokojivě zodpovědět vše. Nedokázaly to přede mnou ani celé generace theologů.
      I tady na blogu jsme takoé věci řešili (a nedořešili). Třeba tady:
      http://vera-tydlitatova.eblog.cz/theodicea
      Nebo tady:
      http://vera-tydlitatova.eblog.cz/etika-exodu-veger-lo-tone#more-9125

      Ondřej

    • Ondřej Wolf Says:

      P.S. Já sám svůj výše uvedený příspěvek vnímám spíš jako hledání cesty, než jako dogma. A už vůbec ne jako nějaký kalibr na posuzování bližních.
      Ondřej

    • Moe Says:

      Pane Wolf, diky za dobrou odpoved.Naprosto souhlasim a k Vasim “Nedokázaly to přede mnou ani celé generace theologů.” bych dodal ze necekam ze by se to nekdy vyresilo. Generace za generaci se snazi najit jen to dobre v nasi historii a tim se i ridit. Jen se zda ze se nam to nejak nevede. Na priklad 9/11 - holocaust atd.

    • Ondřej Wolf Says:

 

Červenec 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archivy