Procházíme právě obdobím svátků Pesach, které jsou připomínkou osvobození dětí Izraele z egyptského otroctví. Ano, v jistém smyslu jsou také oslavou Hospodinova vítězství ad velkou říší, která se spoléhala na vlastní božstva a utiskovala cizince a poddané. Alespoň tak to podává příběh Exodu.
Nejde o historické vyprávění, ale jde o symbol osvobození každého jedince v každé generaci z různých soukromých i společenských „Micrajim“. Označení pro Egypt – Micrajim totiž znamená také cosi úzkého, mělkého, je tedy metaforou situace, kdy se náš život dostane do úzkých a naše duše se plácá na mělčině.
Někteří se zarážejí nad krutostí příběhu, v němž je celá země postupně týrána různými pohromami, až po tu nejhroznější a mravní cit urážející vybití prvorozených. Cožpak se všichni prvorození Egypťané včetně nevinných malých dětí podíleli na zlu, které, jak příběh vypráví, má na svědomí výhradně faraón a jeho sluhové? Krutý archetypální příběh, jehož smysl zůstává záhadou. Různé odpovědi nabízejí teologové, historikové, religionisté, filosofové, ale pro mne je to příběh bez uspokojivého konce. Ostatně ani konec knihy Job mne neuspokojuje. A raději jej nechávám otevřený.
Co je ale etikou exodu? Není to triumfalismus vítězů, kteří si konečně srovnali účty se svými trýzniteli, je to jeden krátký verš v Ex 22, 21, kde je jednoznačně a mezi jinými stejně jednoznačnými příkazy uvedeno:
„Veger lo tone velo tilchacenu ki gerim hejtem beerec micrajim.“
„Příchozímu nebudeš škodit, ani ho utlačovat, neboť i vy jste byli příchozí v egyptské zemi.“
Ponaučení z utrpení bezprávných cizinců v Egyptě je tedy pro děti Izraele v tom, aby se nechovali stejně jako Egypťané, ale aby striktně ochraňovali práva přistěhovalců, cizinců, hostů. A ti jsou spolu se všemi slabými pod zvláštní ochranou samotného Hospodina.
Nechci být zlomyslná, ale pěkně s tím kontrastuje proklamace, kterou dnes zveřejnili někteří nacionalisté soustředění okolo jistých křesťanských skupin ve spolku D.O.S.T. Jejich velikonoční (letos se nám Pesach a Velikonoce zase pěkně sešly) akce se jmenuje Dost bylo antidiskriminace. Právě z těchto kruhů často zaznívají dosti vulgární kritiky judaismu a jeho etiky. Takže zde je možné srovnat etiku judaismu zakotvenou v Tóře a etiku těchto politizujících křesťanů. Sice je to srovnání jen velmi partikulární a spíše symbolické, ale jako úvod k dalšímu zamyšlení snad postačí. Nebo jako rada koho nevolit. Rozhodně netvrdím, že nenávist k cizincům, hostům a slabým je vlastní všem křesťanům, jsem si jistá že nikoliv, spíše naopak. Jenže, jak je psáno: „Po ovoci poznáte je.“ Nebo také: „Ne každý, kdo mi říká Pane, Pane, vejde do království nebeského.“
———————————
Obrázek je převzatý z ALTERMEDIA
—————————————–
Duben 1st, 2010 at 13:12
Díky za článek.
Duben 1st, 2010 at 13:14
Nápodobně, Ondřej.
Duben 1st, 2010 at 13:31
K tomu Jóbovi (okrem iného) sa pekne vyjadruje r. Harold Kushner vo svojej knihe Když se zlé věci stávají dobrým lidem. A článok je na jedničku!
Duben 1st, 2010 at 13:36
Navíc, egyptské rány mi spíš připadají podobné s potopou (Noe taky tu vodu nepřivolal), než “že to někdo z lidí vezme do ruky” a při pohledu dopředu s apokalypsou.
Ten příběh není o tom, že jedni čistí svět od druhých. Je o tom, jak Bůh vyvádí lidi ze spletitostí zla k životu.
Ondřej
Duben 1st, 2010 at 13:43
U videa, které jsem vám poslala k exodu mě také napadlo tohle slovo - kruté.
Duben 1st, 2010 at 13:43
Trochu mi v tom přemýšlení pomohl včera v diskusi pan Řeka, přečtěte si jeho komnetáře k Pesachu. Jsou to všechno těžké otázky - a díky tomu jsou okolo toho dobré diskuse.
Duben 1st, 2010 at 16:47
Na tu akci iniciativy D.O.S.T. podle očekávání zvou i radinální náckové: http://forum.hooligans.cz/messages.php?folder=2163&lang=cze
Duben 1st, 2010 at 16:58
Jen ať se všichni ukážou pěkně pohromadě. Thor Steinar i kravaťáci. A ať to přenáší TV!!!!!!!!!!
Ondřej
Duben 1st, 2010 at 23:55
Krasne napsane, ovsem je mozne, ze dnes 1. Dubna se jedna o April? Je vubec pravdepodobne, ze by existovali lide v Cechach, kteri chteji preventovat emigraci (imigraci)? Chteji tedy opet svou zadratovanou zemi? Priblizne kazde dvacetileti se Cesi stehuji emigruji, jake pocity by meli Cesti emigrante, kdyby v zemi do ktere se nastehovali by byli nevitani “hoste”? Pouze IMHO podud existuji Cesi, kteri vykrikuji Cechy Cechum nemeli by ti stejni kupovat pouze co je Ceske? Nejsou to ti podobni, co zidum vykazuji misto v mori? Opravdu nerozumim jejich pozadavku.
Jsou prislusnosti Cechy mistem narozeni? Neni snad dokazano DNA ze Ceska populace je z priblizne 60% Germanska? Bude nutne prokazat “Cesstvi” do ctvrteho kolena? Jako to bylo nutne za protektoratu? Vede tyto protestanty k tomu strach, ze by na ne nezbylo kus chleba? Boji se pracovni kompetice?
Je nekde vysvetleno co je privadi ke strachu z okoli?
Duben 2nd, 2010 at 0:52
Tomáši, tohle není žádný Apríl, to je bohužel pravda naší fašizuící se společnosti. A jedou v tom i významní politici velkých parlamentních stran.
Duben 2nd, 2010 at 6:17
Diky za zajimavou uvahu, pekny clanek.
Duben 2nd, 2010 at 16:51
Ondřeji Pelikáne, ta kniha co zmiňujete od r. Kushnera, je jedna z nejlepších theologicko - pastoračních knih, co znám, jsem moc rád, že jsme tu dva, co ji znají. Vřele doporoučuji všem a celou!
Na té akci D.O.S.T. se ukazuje, kde všude je ochotný lovit duše-hlasy politik parlamentní strany - a z toho na mne jdou chmůry.
Ondřej W.
Duben 2nd, 2010 at 17:12
Mám dotaz prof. Tomáše Halíka na paní poslankyni Šojdrovou. Ani mně, ani jemu zatím neodpověděla, zda o svém podpisu na pozvánce akce DOST ví. Zdá se tedy, že nejde o zneužití jejího jména, ale skutečně o smutný fakt, že politik je ochotný pro získání voličů zradit jakékoliv ideály, včetně ideálů své vlastní víry.
Duben 2nd, 2010 at 21:24
Už na přelomu let ´89/90 Václav Malý varoval před ztotožňováním křesťanská strana = křesťanská víra. Má pravdu dodnes.
Ondřej
Duben 3rd, 2010 at 23:02
Další útok zápalnou lahví: http://www.prvnizpravy.cz/style=default/zpravy/z-domova/dalsi-utok-zapalnou-lahvi-v-opave/
Duben 4th, 2010 at 8:36
Anonymně, ze tmy, pravé hrdinství freeradikálního autonomního národně odporného árijce.
O co víc si vážím statečnosti obou děvčat, z Bedřišky i z Opavy, které ty věci zneškodnily.
Ondřej
Duben 4th, 2010 at 13:14
http://aktualne.centrum.cz/domaci/soudy-a-pravo/clanek.phtml?id=665083