• velka-mesita1

    Kdo neviděl damašskou Velkou mešitu, ten neviděl Damašek. Je to obrovská, starobylá a velmi krásná stavba, která je v dnešní postmoderní době nejen místem pro modlitby, ale také žádanou turistickou atrakcí. Tak už to prostě chodí.

    velka-mesita-1

    Na místě dnešní velkolepé umájjovské stavby stával v antice Jupiterův chrám a posléze také křesťanská bazilika. Uvnitř hlavní lodě mešity jsou z té doby krásné korintské sloupy a zachovaná je také celková dispozice římské baziliky. K samotné bazilice přiléhá veliké nádvoří vyložené mramorem, jehož desky jsou denně leštěny tisícovkami bosých nohou. Přestože je tahle mešita sakrální stavbou a čas modliteb se zde dodržuje, v mezidobích zde panuje uvolněná a radostná atmosféra. Poutníci z celého Předního východu vyzařují nadšení a spokojenou přátelskou náladu, neboť jsou u cíle po dlouhé cestě a mohou si vychutnat kouzlo svatého místa. Žádný islámský fanatismus zde nenajdete, jenom pohodu, turisti se míchají se zbožnými poutníky, ženy a muži si spolu povídají a okolo běhají trochu hlučně, ale přesto ukázněně děti. Německé turistky si pouze zakryjí hlavu šátkem a mohou fotografovat i prolézat všechna zákoutí, nikomu ten ruch nevadí.

    velka-mesita-2

    S přítelem Issou jsme vstoupili dovnitř, normálně společně, i když tradičněji zaměřené rodiny se rozdělují na ženy a muže a každý se pak modlí odděleně. V mešitě procházejí strážci, ale nechali nás v klidu usednout vedle sebe na rudé koberce, nevadilo jim, že muž a žena sedí spolu v důvěrném rozhovoru (vlasy jsem měla zahalené šátkem), dokonce když mi z kabelky vypadl fotoaparát, jeden z těch hlídačů na mne zavolal a podal mi ho. Seděli jsme pár metrů od hrobky Jana Křtitele.

    velka-mesita-3

    K tomuto prorokovi, který stojí na rozhraní judaismu, křesťanství a islámu, mám zvláštní vztah, byl patronem mého manžela. Ale mnoho jsme o něm nemluvili, jen jsem na chvilku položila spolu s islámskými ženami ruku na ozdobnou mříž u jeho hrobu. Ano, ženy tohoto asketu zvláště oblibují, prý se k jeho hrobu chodí modlit o šťastné manželství. Sama hrobka je malá stavba uprostřed baziliky, svítí jako vzácný klenot a přitahuje pozornost. Islám má podobný vztah ke svatým jako katolicismus, i když se proti různé idolatrii radikálně vymezuje. Všude v monoteistických náboženstvích zvláště u prostých lidí vidíme touhu po nějakém blízkém prostředníkovi mezi věřícím a Bohem.

    velka-mesita-4

    Musím říci, že mne atmosféra toho místa trochu dojímala, ta prostá, bezprostřední víra lidí, kteří se zde sešli, byla silná, a přece nikoliv fanatická, byla v ní radostná láska k Bohu a velmi přátelský vztah k lidem. Řekla jsem Issovi: „Proč se lidé navzájem nenávidí, když máme stejného Boha?“ byla to spíš řečnická otázka, ale Issa po chvilce zamyšlení odpověděl: „Četl jsem Korán, samozřejmě, jsem muslim. Četl jsem ale i Bibli, Starý zákon i Nový zákon. A všude jsem našel totéž: Miluj Boha a člověka.“ Chvíli jsme mlčeli, co také říkat? „Náš Prorok i Ježíš pro křesťany i Mojžíš pro Židy hlásali stejnou boží vůli: Milujte Boha a člověka. V tom se naše náboženství neliší a tohle by stačilo. Kdyby se tím lidé spokojili, bylo by na světě dobře. Ale pak přišli hlupáci, a protože nepochopili, že je to tak jednoduché, začali si vymýšlet, jak dlouhé mají být sukně a jestli si zakrývat hlavu a co jíst a co číst.“ Začala jsem mít pocit, že si Issa lidi trochu idealizuje. „Ale ne, to nebyli hlupáci,“ řekla jsem, „to byli lidi, kteří toužili po moci, penězích a slávě. A protože jim nešlo ani o Boha, ani o lidi, ale jen o vlastní prospěch, všechno to překroutili.“

    velka-meaita-5

    Bylo mi jasné, že v tom krátkém rozhovoru oba zjednodušujeme složité lidské dějiny a že jsme trochu nespravedliví k těm, kteří rozvíjeli různé tradice. Ne všichni byli zlí nebo hloupí. Ale přesto ten rozhovor byl něčím podstatný. Seděli jsme u hrobu Jana Křtitele a v několika větách překlenuli staletí nenávisti. Zatím jenom my sami pro sebe. Ale možná jednou přijde čas, kdy si takhle sednou spolu Židé, muslimové i křesťané a v klidu, v pohodě a míru se dohodnou, že jde jenom o jediné: Milovat Boha a člověka. A možná na ně bude z nebes hledět ten ohnivý kazatel z pouště, který kdysi velmi tvrdě kritizoval všechny pokrytce a arogantní mocipány a volal lidi k pokání.

    velka-mesita-6

    ———-
    Foto autorka:
    1. Mramorové nádvoří
    2. Vchod do objektu
    3. Mozaikové obrazy ráje
    4. Pohoda v ochozech
    5. V mešitě je 27 stupňů
    6. Hrobka Jana Křtitele
    7. Malý poutníček
    8. Podlaha v bráně je vykládaná barevnými mramory

    velka-mesita-7
    ——————————————-

    Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

    Posted by Věra Tydlitátová @ 7:00

  • 4 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Ondřej Wolf Says:

      Šalom, Eirene, Salam, Pokoj ………
      Kamarád (evangelík) mi kdysi vyprávěl o podobném rozhovoru s muslimským lékařem v ordinaci během vyšetření. Bylo to v ČR.
      Jsem ale přesvědčený, že i takové chvíle mají věčnou cenu. Ukazují nám, že opravdu má cenu se snažit a že je O CO se snažit (a zároveň nechat Pánem Bohem vést)
      Ondřej

    • Moe Says:

      Je to nesmirne krasne, diky, diky, diky.
      Jen si nejsem jisty ze pozustatky Jana Krtitele byly uchovany zde a nebo v Konstantinopoli.(Haghia Sophia)
      Neni to dulezite, pokud to slouzi k porozumeni mezi narody, clovekem a jeho stvoritelem,

    • Věra Tydlitátová Says:

      2Moe:
      Tak je to se všemi podobnými památkami a relikviemi. Není až tolik důležitá historicita, ale symbolická hodnota a tradice, které takovým místům a předmětům dávají duchovní význam. Historie by nám stejně ukázala jenom suché kosti a i kdybychom měli nakrásně důkaz, že jde o jana Křtitele, k čemu by to bylo? Tradice ukazuje něco mnohem živějšího a podstatnějšího.

    • Ondřej Wolf Says:

      I Janu Křtiteli víc záleželo na tom, co od Pána Boha tlumočí, než na vlastních ostatcích.
      Ondřej

 

Prosinec 2017
P Ú S Č P S N
« Lis    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archivy